Jump to content

Presisjonslading - turret presse.


Think!

Recommended Posts

Jeg har en Lyman T-mag turret presse som jeg startet min lade karrière (pistol) med.

 

Jeg vet at slike presser gir etter, ved at karusellen vipper, og må nødvendigvis gjøre det, hvor mye vipp justeres i bakkant der det er en skrue for mothold.

 

Når jeg snakker om presisjon så legger jeg 2 standarder til grunn:

 

Jakt - Det må være kontakt mellom kulehullene på 100 meter dersom fører og ladning ellers stemmer. (jaktmessig ikke nødvendig men det gir en egen tilfredsstillelse)

 

Langhold - Det må ikke være ladepressa som er skyld i at jeg ikke treffer gong'en på 1000 meter.

 

Er Lyman t-mag god nok for å oppnå presisjonskravene eller må en kjøpe inn ekte enstasjonspresse?

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader trenings amunisjonen min på ei Lee classic cast turret presse og Lee dobbeldisk kruttmål i cal ,308 Win og 6,5x55.Denne skytes i en sauer 200 str og jeg testa den på 500m med en IOR 12-52X56 kikkertsikte.Jeg så ingen forskjell på skudd lada på Hornady enstasjons pressa og den lada i turret pressa på 500m.Hylsene necsises i begge pressene (Lee collet)

Link to comment
Share on other sites

Er Lyman t-mag god nok for å oppnå presisjonskravene eller må en kjøpe inn ekte enstasjonspresse?

 

Den pressa har en skrue i bakkant du kan skru fast for å skaffe mothold.

 

Om det er nok vet jeg ikke.

 

Jeg trålet rundt rundt og fant en forhandler i USA som solgte en ukjent Turret presse i 2 versjoner til langholdsfolk type 1000 meter.

 

Selv har jeg 2 LEE turret presser og observerer at 2 av 3 bolter som holder holderen til turret på plass står nesten perfekt på linje

med dia som brukes.

Det er litt slarke, men det virker som hele die-holderen løftes rett opp noen tiendeler.

 

Presser koster ikke all verden.

 

Hvis du er i tvil og redd for at slitasje over tid gir manglende presisjon så foreslår jeg.

 

Støpejern for den budsjettorienterte

Lee Classic Cast Breech Lock Press

http://www.titanreloading.com/presses/l ... lock-press" target="_blank" target="_blank

 

LEE CLASSIC CAST 50 BMG PRESS KIT

http://www.titanreloading.com/kits/lee- ... 50-bmg-kit

Da har du ei 50 BMG presse hvis det kommer fint folk på besøk.

 

Stål for den med Armani Dress:

Turban Heavy Präzipress Einstationenpresse

http://www.grauwolf.net/wiederladen/pre ... rder=price" target="_blank" target="_blank

 

Når det er sagt så tror jeg det er 3 ganger viktigere med de beste diene.

Dreing av hylsehals skal ikke glemmes.

Og så er det alt det andre.

 

Men ikke ta det fra meg. Jeg er glad hvis jeg treffer det sorte i blinken på 300 meter :-)

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...