Jump to content

Alder og verdi på Beretta hagle


Larseren

Recommended Posts

Hei

 

Har en beretta s56e som jeg kjøpte brukt hos en eldre kar i 1994. Lurer på om det er mulig å finne ut litt mer om våpenet på noen som helst måte.

 

Hagla har som sagt betegnelsen s56e, er en over under med fast trangboring. Mener den er 1/4 og 3/4 boring. Dobbel avtrekker, manuell sikring og brukte hylser kastes ut automatisk. Våpen nr er p09578.

 

Generelt fremstår våpenet i god stand, men noen bruksmerker er det jo. Selv har jeg skutt ca 200 skudd med den de åra jeg har hatt den. Mesteparten på bane.

 

Noen som vet litt om disse haglene og hva den eventuelt kan være verd?

Link to comment
Share on other sites

Der har du en nydelig og smekker hagle ! :D

S50- og S60- seriene var forgjengene til 680-serien. Jeg vil anta din er fra 70-årene. Hvis du ser på stemplingene under kammerblokken finner du enten et romertall eller en firkant med to bokstaver inni. Disse kodene er standardisert i italiensk våpenindustri, betydningen finner du her:

http://www.shotgunworld.com/bbs/viewtopic.php?t=73492

 

Modellutvalget besto av S55 (to avtrekkere og ekstraktor), S56e (to avtrekkere og ejektor), S65 (enkeltavtrekk og ekstraktor) og S66e (enkeltavtrekk og ejektor). Alle fantes dessuten i L-utgaver (lettvekt), og jeg regner med at det fantes mer luksuriøse varianter også.

 

Det er vanskelig å anslå noen verdi på den, jeg vil tro i området 2.500 - 4.000 avhengig av tilstand. Bruksverdien er nok høyere, dette er et gjennomført kvalitetsvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for utfyllende og informativt svar.

 

Jo visst er hagla både smekker og fin den, og blir nok fortsatt værende i skapet. Første børsa jeg skaffet meg så den får bli, selv om jeg nok er mer riflejeger enn haglejeger. Eneste som jeg tenker å gjøre er å fjerne lakken på kolben å heller legge på en oljefinish.

 

Har som sagt ikke planer om å selge børsa, men var litt nysgjerrig på verdien på en slik gammel traver.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...