Jump to content

lokkeduer - spørsmål


islendingen

Recommended Posts

hei alle sammen, hva syns dere om Nrafud lokkeduene ? funker de like bra som skall på pinner, eller er det bare å blande det sammmen kanskje ? jeg har noen skall og noen nrafud.........

 

Jeg har fått åker som jeg kan jakte duer på. Jeg vet at det er best å være tidlig ute på morran, men går det like fint og sette ut lokkeduer på ettermiddagen og jakte da på en åker?

 

 

Med hilsen, o. kristjansson

Link to comment
Share on other sites

FUD duer fungerer bra, men tar etter min mening for lang tid å sette opp, relativt til skall. Største pluss med FUD er at det tar lite plass og gir lite gjenskinn.

 

Morgenen er ikke nødvendigvis beste tidspunkt å jakte duer på, her er det forskjeller fra område til område, og folk har forskjellige erfaringer om hvilke tidspunkt (morgen/ettermiddag) som er mest egnet for duejakt. Personlig jakter jeg kun på ettermiddagen, ideelt sett fra 14:00-17:00. Andre erfarer at 16:00-18:00 er bedre. Du må nesten bare gå ut å følge litt med på jordene når det er litt liv.

 

Skitt jakt

Link to comment
Share on other sites

ok Takk for dette. Jeg følgte litt med i dag ettermiddag og det var noen få duer som fløy rundt åkeren og litt over, men det var en stor flokk som fløy rundt og landet på åkeren som ligger nedenfor, så letta de igjen og tok en god runde og så landet de på akkurat samme plass......... spørrs om jeg får lokket de inn med en del lokkeduer..... Vi får se :)

 

Islendingen,

Link to comment
Share on other sites

Er det store flokker i område er det et godt tegn (naturligvis), og du trenger ikke nødvendigvis å lokke inn hele hurven. Store dueflokker tiltrekker seg naturligvis flere enkeltduer, og disse kan ofte lande på lokkeduene fremfor den store flokken nedenfor. Så kan det også fort skje at du opplever at hele flokken lander på lokkeduene. Slike situasjoner skulle du ønske du hadde mer enn 2 patroner tilgjengelig :)

Link to comment
Share on other sites

hehe ja da kan det være kjekt med litt flere patroner i børsa, men siden man bare har lov til å ha to i da tror jeg jeg det er nesten bedre å få inn noen få duer i flokk og ta ned en til to om gangen og så få inn ny gruppe, altså mange små grupper fremfor få gigante :)

 

men man kan jo ikke bestemme det og velge det som passer best der og da, får bare ta det som det kommer :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...