Jump to content

sako 75 eller 85 i 375 H&H ?


Langlo

Recommended Posts

Det er snakk om varianten ved navn Hunter som er standardvarianten med trestokk. Utover følelelsen man får når man holder børsa, er det hip som hap, eller åpenbare fordeler/ulemper med modellene som gjør den ene bedre enn den andre? Erfaringer eller betraktninger er velkomne. Rekylopptak, sikker funksjonalitet etc...

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

Sako 85 har mye tyngere hevarmsløft enn sako 75.

Sako har tatt hensyn til at enkelte mener at boltmuffa på sako 75 kunne komme ut av stilling ved repetering.

På 85 kassa er den nye boltmuffa senket ørlite ned og det er styre spor inn i kassa. Denne nedsenkingen har tvingt fram en brattere oppspennings vinkel. Hadde mye maskin grader på mi rifle i dette området. Og har sett på 5 andre nye rifler. Der hadde 4 stk samme problem, da jeg snakket med selger om dette fortalte han at dem hadde "dremlet" på den rifla som var god.

På dette området er jeg ikke imponert over 85 kassa

Jeg er tilbake på 75 kassa. Selv om 85 modellen har ett poeng med den "kontrollerte" matingen.

Den kontrollerte matinga er ikke helt lik mauseren sin løsning. Men sluttstykket tar tak i hylsa før patronen er inn i kammeret.

Magasinet på sako 85 har i mine øyne en ræva gimmik løsning til kløner som mister magasinet sitt.

En må presse inn magasinet. Før utløserknappen kan presses inn.

Men det er ganske lett å få fjærnet den løsningen(smed eller en nevenyttig kar).

Samtidig har enkelte sako 75 kasser Keylock opplegg for nøkkel løsning til bolten... Også en tragisk sako gimmik.

Designet på de nye sako 85 magasinene er ørlite forbedret, men dem har samtidig blitt vanskeligere å demontere for reingjøring eller modding av magasin.

Sako 85 har spart noen gram vekt på underbeslaget ! ! med det heldige utfallet at dem har lagd ei lomme/hulrom framfor avtrekkerbøylen, på innsiden.

Denne er som skapt til å skape rust. selv på rustfrie underbeslag.

Det er håpløst å lage ei sånn ingenør løsning på ei moderne børse... Man blir jo nesten forbannet;-)

 

Var det en kom på.. Men det er sikkert mye bra om dårlig om begge rifler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...