Jump to content

Orrhane-jakt, Trenger tips!?


JaktManiac

Recommended Posts

Husk å være på "hugget" hele tiden! Det er kanskje ikke så mange sjanser man får og da får man hvertfall utnyttet de. Selv bruker jeg på skogsfugljakt å ta av reima på hagla og da er jeg på en måte tvunget hele tiden til å være klar, i tillegg til at reima ikke henger seg opp i kratt o.l.

 

Se etter mat og gjømmeplasser for orren, f.eks einerkratt, blåbærlyng, lyng generelt, osv. Langs skogkanten og myrkanter inni skogen kan være lure plasser. Ofte har jeg skutt fugl som har sittet i kanten av plantefelt og litt inni, særlig når det har kommet litt snø på bakken. I tillegg når det kommer snø må du passe på å se opp i trærne også, gjerne ta en liten pause av og til og speide rundt litt:)

 

Når det gjelder ammunisjon bruker jeg alt fra norsk 3-5 hagl, ofte 36 grams. Tidlig på sesongen trykker den mere og skuddhold blir på alt fra 10-20 meter ca. Senere på høsten kan det bli litt lengre hold og orren får litt tykkere fjærdrakt, da kan det være greit med litt futt i patronene. I tillegg kan man få situasjoner der den sitter på topp og man kan snike seg innpå. Med ett velrettet skudd med hagla, kan man strekke holdet til 30+/- meter, gjerne litt grovere ammunisjon da, F,eks US 2+4 duplex med kanskje en 42 g ladning. Man kan også støkke den i dokk, ofte veldig nært, nesten så man tråkker på den. Da er det bare å være klar :) lykke til !

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...