Jump to content

Lading + antenne jaktradio


Ranger

Recommended Posts

Noen som har litt kompetanse på jaktradio?

 

SPØRSMÅL 1: Forsøker å lade ekstrabatteriet (1800 mAh) på min Hunter F1, men etter noen sekunder begynner laderen å blinke oransje, og batteriet tar ikke til seg mer lading. Lading funker utmerket med det andre batteriet (2000 mAh). Har greid å småklatte den opp fra 5,6 V til 6,3 V. Det andre batteriet er 8,2 V fulladet. Tips og triks?

 

SPØRSMÅL 2: Jeg så at XXL selger skogsantenner som passer flere typer radio, deriblant Albecom ProFighter V3 (gamleradioen min som drukna) og Hunter. Jeg gjorde en rekkeviddetest med Albecom-antenna på Hunteren, og det fungerte utmerket. Men kontaktene er ikke helt like, er det kurant å bruke Albecom-antenna på Hunteren? Skogsantenna til Albecom til venstre, kortpisken til Hunter F1 til høyre.

 

10593183_10202459755159966_2224808526682425971_n.jpg?oh=d9751744d206da0b41464fabb34fd451&oe=54692A55

Link to comment
Share on other sites

1: Hvilken "kjemi" er batteriet? LIon, LiPo, NiMH, NiCd (Er det samme på begge batteriene?)?

Har batteriet ligget strømtomt lenge?

Har du forsøkt å la det stå en hel dag i laderen, blir det varmt?

Men det virker rett og slett som om batteriet er defekt, oppbrukt eller er feil kjemi for laderen...

Er det nesten dødt så kan det reddes med en sånn supersmart lader dersom du kjenner noen som har det liggende, de brukes mye av folk som driver med fjernstyrte fly og biler samt radioamatører!

 

2: Det bør fungere greit siden pluggen er den samme, men det er greit å kunne se pluggen på radioen siden det ser ut til at det kan være noe ekstra isolasjon i kontakten som sitter på Hunteren...

Det viktigste er at du får skrudd antenna skikkelig fast og ikke har en glippe mellom plasten på antenna og huset på radioen!

Link to comment
Share on other sites

1.

Ekstra batterier har en tendens til å slutte å virke. Da de ofte blir liggende ubrukte.

* Det kan hende att batteriet har blitt så utladet at polariteten er snudd. Da vil laderen nekte å fylle på mere.

I ett slikt tilfelle kan du "sjokke" batteriet i noen sekunder med feks en 12 volt billader.

*En annen mulighet er at spenningen har kommet under volt grensen for at laderen vil lade.

Dette hvis laderen du har er av typen "smart" lader. Disse krever ofte motstrøm for å begynne å lade.

Her må du også prøve å øke spenningen på batteriet med en annen lader. Har ikke villet brukt 12 volt her, men en lader som gir tilnærmet batteri spenningen.

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Begge batteriene er 7,4 V Li-ion. Det var godt med strøm på det inntil i går, men det tok ikke til seg mer lading (oransje blink på laderen). Jeg bestemte meg derfor for å "trimme" batteriet litt ved å tømme det for strøm (lot radioen stå på), for så å lade det opp. Det kan hende det ikke var bra for det å bli helt tømt, men det tok jo ikke til seg lading mens det var spenning på det heller. Kjøpte radioen rett før jul, så dette ekstrabatteriet har ikke vært brukt, bare fulladet for lagring. Det lader nå fra 15 - 45 sekunder (rødt lys) før det begynner å blinke oransje, og jeg har fått spenninga opp fra 5,6 V til 6,7 V ved å "klattlade" til det blinker oransje, og har da én prikk av tre mulige på batteriindikatoren på radioen. Så kobler jeg ifra strømmen og plugger i laderen på nytt, og klatter noen sekunder til...

 

Albecom-antenna slutter tett inntil godset på radioen ja, så det skulle ikke bety noen fare for overbelastning og brudd på kontakten.

Link to comment
Share on other sites

Da hadde jeg rusla tilbake til selgeren og bytta batteriet...

Det er jo garanti på det så da er det bedre å bytte enn å prøve noen lure løsninger.

Det skal tåle å ligge ei stund med strøm på og det er fornuftig å lade det ut med radioen en gang iblant for så å lade det opp igjen...

Li-ion har veldig liten selvutladning så det forvitrer ikke som eldre batterityper gjør.

 

Så lenge antenna sitter godt fast så er det bare å kjøre på ja!

Man skal jo ikke stå og skeive den over hodet etter antenna uansett, så normal bruk tåler den med god margin.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! :D

 

Jeg kommer nok til å ta turen bort til XXL og høre ja, det er jo ikke mer enn trekvart år siden jeg kjøpte dette. Jaktradioen ligger alltid trygt plassert i brystlomma på den oransje jaktvesten, med antenna ført gjennom hempe på skuldra. Det er en god sikkerhet mot bryteskader på antennefestet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...