Jump to content

Rådyrbikkje og Elg


carFun

Recommended Posts

Bare lurer på noe her siden det er elgjakt å jeg ikke har fått vært ute med rådyrbikkja enda, om jeg vil ha en godkjent ettersøkshund, kan denne brukes da både på rådyr,elg og hjort?

Eller er den bare godkjent for det jag tar ferskprøve på?

Går det fint å bruke elgblod til å lage "blodsporprøver"`, selv om det er ei rådyrbikkje?

 

Å går det greit å gi skiver av elgbein (ta av skinnet først) og "elginnmat" til rådyrbikkja, eller vil den da kanskje jage elg lettere, noe som ikke er ønskelig...

Link to comment
Share on other sites

Bare lurer på noe her siden det er elgjakt å jeg ikke har fått vært ute med rådyrbikkja enda, om jeg vil ha en godkjent ettersøkshund, kan denne brukes da både på rådyr,elg og hjort?

Ja !

 

Eller er den bare godkjent for det jag tar ferskprøve på?

Nei !

 

Går det fint å bruke elgblod til å lage "blodsporprøver"`, selv om det er ei rådyrbikkje?

Ja !

 

Å går det greit å gi skiver av elgbein (ta av skinnet først) og "elginnmat" til rådyrbikkja, eller vil den da kanskje jage elg lettere, noe som ikke er ønskelig...

Vil også jage Elg ved slipp!

 

Best med en ettersøkshund og en - to - tre jakthunder :D

Men ikke alle som har mulighet for det såklart......

Link to comment
Share on other sites

Bikkja di blir godkjent for alle viltslagene ja, og det betyr ingenting hva slags blod du bruker. Hunden læres opp til å følge et spor - ikke spesifikt elg- eller hjorteblod. På sporprøver er det jo storfeblod som brukes.

 

Og gi den elgbein og skinn alt det du lyster - hunden får ikke assosiasjoner til å jage elg av den grunn :)

Link to comment
Share on other sites

Er litt sånn jeg å tenker, tror hu vil forbinne det som "snæks"/mat siden det ikke er noe hu har hatt noe los på...

Men tenker også at siden lukta ligger der så kanskje hu ville lose elg, siden hu forbinder den lukta og maten med det når hu kommer til skogs...

Link to comment
Share on other sites

Nei det vet du da at jeg ikke har Sven :) Kun ren ettersøkshund. Men jeg mener personlig at det ikke betyr noe om hunden får gnaske på et elgbein selv om man ikke vil ha bikkja til å jage elg.

Noe annet er det om du trigger dyret med ei skinnfille og leker draleker og slik preger bikkja på den lukta. Et bein er et bein i mitt hode. Men klart jeg kan ta feil...

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet Lykke, og jeg har prøvd...... Hvis jeg har en Dachs eller Drever ville jeg holdt denne unna ettersøk på elg. Jeg ville heller ikke gitt den snaks som elginnmat eller elgbein å gnage på hvis jeg ikke ville den skulle jage elg. Slik er det med en jakthund som slippes løs under jakt. Den vil jo ikke jage Elg konstant, som under en Rådyrlos i 2 timer. Men den vil støyte og gjerne følge på Elg et stykke bestandig, noe jeg ser som noe herk hver gang den digre klædden kommer foran ved slipp etter Rådyr :mrgreen: ......

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

:?

 

2 innlegg, den ene sier den kan jage elg etter jeg gir den elgbein mens den andre sier den ikke vil det.........

 

 

Tenkte det var kjekt å høre litt så jeg ikke ødelegger ungbikkja på noe helt unødvendig "snæks" fra eieren...

 

Hunden jager det du preger den på! Om du gjer den elgbein/klauver har ingen betydning. Er ikkje nødvendig å ta av skinnet, hundane likar å ligge å gnage på bein med skinn. Mat er mat.

Men eg ville prøvd å unngå å trene ferskspor på elgspora, men det skal ikkje ha nokon betydning.

 

Den vert godkjent for alle tre! Om regelverket ikkje er omgjort så kan du krysse av på godkjenningskjemat om du ikkje vil at hunden skal vere godkjent for alle tre. Skjønar egentleg ikkje kvifor valgmoglegheita er der, men reknar med at det er noko som elghundmiljøet fekk gjennom da regelverket kom på 90 talet.

Link to comment
Share on other sites

har en harehund som ved et uhell fikk tak i en elgfot da han var ung.

han jager elg av som bare det, men har ikke vist interesse for rådyr.

mener bestemt at det er en sammenheng her.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har og har hatt "løst pådrevet halsende hund" i mange år, og har det enda. Det har gått mest i dachs, men har også hatt en drever, og vært borti mange drevere og beageler, som primært blir brukt på rådyr, og noe hjort.

Og jeg er mest enig med SvenDue.

Hva du gir bikkja og gnage på, tror jeg ikke har så veldig mye og bety, men jeg ville valgt "føre var" prinsippet. La IKKE bikkja asosiere den viltmaten du gir den med hva den skal jage på i skogen, hvertfall klauver i rå tilstand ville jeg vært skeptisk til. Det skader veldig lite å la være, selv om det ikke er bevist på noen måte at det har noe og si.

 

Vet også om de som bruker sin drivende hund også til ettersøk på elg, og mange av de sporer aldri helt frem til fallet, men avbryter rett før bikkja får se dyret. Om dette også har noe for seg, vet jeg ikke, men da får ikke bikkja asosiasjoner med at den har jagd ihjel en elg, og vil derfor ikke prøve på dette i ettertid på egenhånd.

Jeg er ingen hundepsykolog, og vet heller ikke hva som foregår i den "lille" dachsehjernen, men jeg kan godt forestille meg, etter og ha jaget på et vilt en stund, plutselig finner det dødt foran seg, at hunden tror den har "jagd ihjel dyret". Skytteren har i mange tillfeller lengre tur bort til dyret enn hunden, og hunden treffer derfor ofte det døde dyret alene.

 

At en kortbeina jager elg, er for det første veldig iriterende, men i mange tillfeller kan det være direkte skadelig/dødelig for en liten hund i vanskelig terreng/dyp snø. Der den ikke klarer og hoppe unna eller parere de angrepa en elg kan gjøre, noe som den feks aldri opplever med rådyr eller hjort.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Må si meg enig med lykke her, har rådyrbikkje som vasser i elg og har hatt tre loser på fire år så det er ikke et problem,vi tar ut elg hver gang vi er ute, ho har vell sikkert spist en hel elg iløpet av sine fire år.

Har ei gordon tispe som spiser rådyr bein og kjøtt til søndagssnaks har pr dags dato aldri jaga rådyr.

Rådyrbikkja jaga hare i to år og slutta med det da vi aldri skaut hare for henne, nei tror bestemt de jager det du preger dem på.

Link to comment
Share on other sites

har en harehund som ved et uhell fikk tak i en elgfot da han var ung.

han jager elg av som bare det, men har ikke vist interesse for rådyr.

mener bestemt at det er en sammenheng her.

 

Och mina finsk spetsar och fauvar som mer eller mindre lever på älkött, älgben och älgskallar jagar enbart skogsfågel/mård respektive hare/rådjur/räv/grävling.

 

Mat är mat och vad man ger för ben/kött etc. har noll och ingen betydelse för vad hunden jagar. Där kommer det genetiska in och styr. Inte vad de äter..

 

Likaså tränas alla mina hundar i eftersök och då används enbart älgklöv och älg/fårblod och det påverkar inte deras genetiska betingelse för vad de jagar som löshund.

 

Dessutom kan jag sätta dem på vilket blodspår som helst (älg, rå, räv etc.) och de spårar allt lika bra, eftersom de är tränade att gå på blodspår..

Link to comment
Share on other sites

Eg skal på jakt neste helg i nytt terreng.

'Der har vi lov å felle elg,rådyr og hjort.

Kan eg slippe dachsen der eller frarådes dette?

Han har alldri jakta i terreng med elg før.

Og har den vanlige Dachs instillingen att allt kan jaktes....

Vil det bli ett problem med elgloser eller ordner dette seg sjølv??

Link to comment
Share on other sites

Så da bør jeg være varsom i skogen siden jeg gir Spike, Dachsen vår, bein fra storfe regelmessig? :?

Stakkaren aner jo ikke hva slags bein det er...

Hva med griseører, kotelettbein osv?

Må stakaren bli vegetarianer for ikke å stå i fare for å jage alt slags tamdyr?

 

Jeg tror ikke det!

Men jeg undertreker tror.

Har ihvertfall ikke tatt høyde for noen slik "lerning by eating"-teori i min preging.

:lol:

Link to comment
Share on other sites

Så da bør jeg være varsom i skogen siden jeg gir Spike, Dachsen vår, bein fra storfe regelmessig? :?

Stakkaren aner jo ikke hva slags bein det er...

Hva med griseører, kotelettbein osv?

Må stakaren bli vegetarianer for ikke å stå i fare for å jage alt slags tamdyr?

 

Jeg tror ikke det!

Men jeg undertreker tror.

Har ihvertfall ikke tatt høyde for noen slik "lerning by eating"-teori i min preging.

:lol:

Problemet blir virkelig stort hvis du gir han fisk :shock:

Link to comment
Share on other sites

har en blandings hund av dacks og besset.jager rådyr så det står etter,har tatt den med i skogen når vi har vært ute og sett etter elg,viser seg at han er like lysten på elgen.har ikke tørt og slippe på elg,men når han viser slik intresse så kan han jo ta ut elg enten jeg vil eller så,er det noen som har erfaring med slik hund i los på elg,blir det bare ganglos.er redd han kan bli litt het og bli sparka.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har erfart at "små hunder" og elg hører dårlig sammen. Knekt kjeve, knekt bekken og 3 tenner mindre så jager ikke den bikkja elg lenger for å si det slik, men har heldigvis beholdt jaktlysten på det viltet bikkja var tiltenkt. Som du er inne på så kan det være vanskelig å styre dette i utgangspunktet dersom det meste av vilt kan finnes i terrenget og bikkja er av den virkelig ivrige sorten. Tilfellet med denne hunden var at den gjerne gikk tett på alt vilt, og det var jo det som ble tilfelle med elgen også. Klarer elgen først å sparke tramper den gjerne på det etterpå og da er det vel i grunn bare flaks som gjør at bikkja fungerer som jakthund i etterkant, men jeg er fremdeles av den mening at det er hundens måte å nærme seg elgen på som er avgjørende om den vil fungere som "elghund" eller ikke - det er som vanskelig er jo å avgjøre dette FØR den har møtt elgen ...

Link to comment
Share on other sites

har en harehund som ved et uhell fikk tak i en elgfot da han var ung.

han jager elg av som bare det, men har ikke vist interesse for rådyr.

mener bestemt at det er en sammenheng her.

 

Och mina finsk spetsar och fauvar som mer eller mindre lever på älkött, älgben och älgskallar jagar enbart skogsfågel/mård respektive hare/rådjur/räv/grävling.

 

Mat är mat och vad man ger för ben/kött etc. har noll och ingen betydelse för vad hunden jagar. Där kommer det genetiska in och styr. Inte vad de äter..

 

Likaså tränas alla mina hundar i eftersök och då används enbart älgklöv och älg/fårblod och det påverkar inte deras genetiska betingelse för vad de jagar som löshund.

 

Dessutom kan jag sätta dem på vilket blodspår som helst (älg, rå, räv etc.) och de spårar allt lika bra, eftersom de är tränade att gå på blodspår..

 

nå spiste ikke min hund kjøtt/bein/skalle, men leika seg med en elgfot med klov og pels.

det var et par andre hunder der og de har sikkert kampa litt eller jagd hverandre rundt osv, dette har uten tvil skapt interesse for elg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en basset, Petit. Som var tiltenkt rådyr jakt. Men som jeg etterhvert har brukt som ettersøkshund på elg. Sporer mye bedre og nøyere enn elgbikjene. Har blitt den faste ettersøkshunden på laget vårt.

Bruker henne også som rådyrbikje. Hun jager ikke elg når hun går løs. Så hos meg funker det meget bra.

Men jeg tror bassetene er lettere til å få til å funke til dette enn dachser og andre raser som jager litt hardt.

Har tilgode å se en dachs som ikke liker å jage elg. Kjipt å ende opp med en dachs som bruker 3 timer av jaktdagen på å jage elg. Og til slutt ender opp med å bli sparka.

Hadde en dachs før bassetten. Og det første året hadde jeg flere elgeloser enn rådyr. Gikk på en elg i dypsnø. Og var cm i fra og bli trampa i hjel. Etter det sto ikke elg på menyen.

Hadde jeg vært deg ville jeg styrt unna alt som heter elg. Bortsett fra reint kjøtt uten pels.

Bikja er godkjent til å gå ettersøk på det du krysser av på fersksporskjemaet.

Link to comment
Share on other sites

Får prøve å slippe han på Rådyrspor da og håpe det beste :?

 

Slipp han på rådyrspora og skulle han alikevel jage elg så ta han i band. Lar du han jage elgen så er det belønning for ham, stopper du ham så er det straff. Det samme kan du gjere om du ikkje vil at den jage hare, stopp den fortast mogleg og for all del ikkje belønn den med å skyte det viltslaget som den ikkje skal jage.

Link to comment
Share on other sites

Da er det vertfal gjort, så vil tiden vise om det var dumt å jeg får en løs pedrevet halsende elghund ;) eller om det var bra snæks...

Tok å flådde av skinnet og sagde av like før ankelen før jeg ga hu beinet...

Ser er ut til at hu likte det og at det er et tidsfordriv å ha noe å gnage på nå hu er ute:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...