Jump to content

Hjelp til fjerning av gammel lim/loctite(?)


huntingdaddy

Recommended Posts

Hvis det ikke er superlim.

CRC 5-56 er bedre men du må i så fall få vekk WD-40 først.

Trykkluft til å fjerne og 3 dager med CRC 5-56.

Er det ringene eller skruene som sitter fast?

 

Noe forsiktige "kakk" med en hammer hjelper men det er uvisst hva optikken tåler.

Hvis det er en skrue kan du forsøke en elektrisk drill

med moment satt på lavt og du kan "banke" rust og superlim til støv,

En Dremel til å kappe med er også en mulighet.

 

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Skru montasjen fast på børsa igjen (eller sett basen fast i en skrustikke) og skru på øvre del av ringen. Ta et kosteskaft eller passende kjepp og vri av ringen. Kraft ganger arm osv...

 

Edit: Hvis den er festet med lim (noe som er fullstendig galskap), må det varme til.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Loctite er da ikke cyanakrylat!? Ihvertfall hvis vi snakker om Loctite i betydningen skruelås, lagerlås etc. Loctite 222, 243, 638 osv. Loctite lager forøvrig mange ulike produkter, bl.a CA-lim... Virkestoffet i "vanlig" blå Loctite 243 er metylakrylat. Varme er rette midlet, det gjør stoffet mykere. Loddebolt funker bra på små dimensjoner. Jeg prøvde det senest i dag, og det løste problemet. Og jeg brant fingeren :( Jeg tror ikke aceton har noe for seg på skruelås/243. Jeg leste litt om det tidligere i dag, og fant at det rette stoffet er MEK - http://en.wikipedia.org/wiki/Butanone" target="_blank Finnes sikkert i et-eller-annet stoff som selges med et fancy navn. Loctite lager en solvent, 768. Så vidt jeg kan se er virkestoffet nitrometan.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for hjelpa folkens!

 

Skru montasjen fast på børsa igjen (eller sett basen fast i en skrustikke) og skru på øvre del av ringen. Ta et kosteskaft eller passende kjepp og vri av ringen. Kraft ganger arm osv...

 

Edit: Hvis den er festet med lim (noe som er fullstendig galskap), må det varme til.

 

Skrustikke var visst løsningen. :winke1: Og det var visstnok bare skikkelig gammelt fett som klistra godt.

 

Sparer på denne tråden for en annen gang når jeg trenger å løse opp virkelig lim osv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...