Jump to content

Gammel hagle trenger oppussing?


JaktManiac

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har nettopp arvet en AYA s/s 16/70.

Problemet er bare at den er ikke blitt skutt med på mange år, så da bestefaren min (som jeg har arvet haglen av) sendte den inn til en våpenekspert, fikk han vite at det var en del rust inni mekanismen til haglen.

Siden det ikke var forsvarlig å skyte med den, og siden bestefar er begynt å bli gammel, gav han den til meg i bursdagsgave.

Men jeg vet ikke om det er vits i å pusse den opp, og i så fall hvordan jeg skal gjøre det?

 

Håper på svar! :winke1:

 

Mvh en Nybegynner

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei!

Jeg har nettopp arvet en AYA s/s 16/70.

 

Det blir litt som med gamle mynter.

Noen vasker fluksens av det gamle for å få den blankest mulig.

Andre foretrekker å beholde det gamle "fernisset" og synes det hører med til historen.

 

I lys av at hagla er kal 16 så vil jeg gjøre oppmerksom

på at ammo ikke alltid er helt billig.

 

Jeg ville fulgt med f.eks XXL og sett etter ei kaliber 12 "folkehagle" på tilbud til NOK 2000 eller noe.

 

Da er treningsammo billigere, og du kan eventuelt se på den gamle senere.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Det var vel helst råd om hvordan han skulle få vekk rusten det ble spurt om.

 

Du tar hele haglen fra hverandre. Er du skikkelig smart så tar du bilder etterhvert som demonteringen skrider frem; ta bilde - fjerne del. Ta bilde - fjerne del. Sånn fortsetter du til alt er tatt fra hverandre. Den løse rusten pusser du vekk med en stålulldott. Når løsrusten er fjernet spayer du 5.56 eller WD40 stoff på for å få løs den rusten som sitter litt fast. Da har du fjernet alt av rust og hvis der er litt gjenstridige greier så bruk en messingpinne for å fjerne det. Er du av den mer hardføre typen så er det rikelig verktøy i bestikkskuffen. Gaffel, teskje, kniv og annet snadder. Før du begynner på montering behandler du alle delene med en penetrerende olje. CRC har et produkt jeg mener å ha sett på Biltema. Når oljen har tørket setter du det sammen igjen, og da har du spart barnebarna dine for mye arbeid når de engang får den av deg :smile:

 

(Sandblåsing går også an dersom du har peiling på det)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...