Jump to content

Ønsker arvtaker til gamlingen - noen råd?


Silverado

Recommended Posts

Heisann, i den anledning at beaglen min fylte 10 år nå i april har jeg begynt å tenke på å få en arvtaker etter ham. Synes dette er en fantastisk hund utseendemessig, med godt jaktinstinkt og godt lynne. Kunne derfor tenke meg at dette var noe å avle videre på, men vet ikke hvordan jeg skal gå fram. Ikke at dette skal være noen skryteannonse, men bare litt info om hunden.

 

 

Hunden heter Timmy og er som sagt 04'modell.

Har aldri hatt ham på utstilling eller jaktprøve, men hans far var jaktchampion (N JCH?), forøvrig mye champions og premierte hunder på begge sider. Skaut det første rådyret hans når han var 6 mnd.

Han er ganske svær og kraftig, noe som gikk skikkelig opp for meg først nå i helga. Hadde ham med på ei messe på lørdag, og jeg hørte stadig vekk folk si "se den svære beaglen!" og folk som kom og ville hilse på. En lurte på om jeg dopa hunden :P

 

Eneste negative er at hans mor hadde svak HD. Han begynte selv for et år siden å halte etter lange turer på skogen, men det går over etter en dag. Har ikke noe vondt i foten ellers, og det hender like ofte at han kommer hjem uten å halte. Har ikke røntget han, så for alt jeg vet kan det være noe annet som er årsaken.

Bortsett fra mor er hele slekta HD-fri helt tilbake til oldeforeldre.

 

Kan godt legge ut reg. beviset slik at dere får se stamtavla om det er av interesse.

 

Bask.jpg

 

Mobilbilder2014050.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hvis han er så stor at han er større enn rasestandarden tilsier, en ønsket mankehøyde innenfor 33 til 40 cm, så bør han ikke avles på. Hvis han fortsatt er i stand til å reprodusere seg i den alderen. Har du målt boghøyden? Hunden kan heller ikke brukes til rådyrjakt hvis boghøyden er over 41 cm.

Link to comment
Share on other sites

Sorry; Ikke stilt på jaktprøve, ikke stilt på utstilling, viser tegn til mulig HD/forkalkninger/etc som ikke er utredet, forelder med HD, hunden ikke røntget selv og samtidig en gammel hund. Som oppdretter vil jeg si dette ikke er aktuelt i det hele tatt - sett fra et generelt standpunkt for avl.

 

Det jobbes mye med avl nettopp for å bringe ting ett skritt videre. Vi stiller på jaktprøver for å finne individene som har de jaktegenskapene vi ønsker å bringe videre (og å utelukke de vi ikke vil bringe videre). Vi stiller hunden på utstilling for å avle på individer som er innenfor rasestandarden.

 

Det er veldig mye flotte og gode beagler. Mitt råd er å ta kontakt med avlsårdet for rasen og fortelle hva du er ute etter, og deretter få anbefalt noen avlsdyr du kan undersøke videre og evn ta kontakt med oppdretter, og skaffe deg en valp :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...