Jump to content

Et lite dilemma.... Ang min S&B...


ChristerM

Recommended Posts

Heisann....

 

Som overskriften sier, så har jeg et lite dilemma ang min S&B... :overrasket:

 

Det er en 4-16x50 Long Range. Med A4 retikkel.

Meget god jaktkikkert! Har fungert fint til den bruken i mange år...

 

MEN... Så var det denne "mediumlangholdskoseskyting-dilla" da... :winke1:

Kikkerten har 190 knepp å gå på på høydeinnstillinga, men dessverre så er selve innstillinga knotete.

(Standard justerings"ratt" under caps) Ikke lette å skru på, relativt glatte, små osv.

 

Har derfor kontaktet service avdelingen til S&B og fikk raskt svar! (Sendte mail i går kveld, og fikk svar i dag tidlig :!: )

 

Spurte om det var mulig å sette på en eller annen form for "targetratt" og evt bytte retikkel til noe mer hensiktsmessig. Og det var det! :D

Ca 150Euro for hvert tårn og 287Euro for å bytte retikkel til P3 eller P4F. :D:D

 

Alt var bare velstand! :D

Og så.... Leste mailen en gang til.... :overrasket:

 

"The BDC turrets have 32 clicks" :shock::shock:

 

32!!! Og da kunne jeg velge mellom 5 og 8 mm pr klikk.... :overrasket:

 

Retikkelet skal byttes, ingen tvil om det, men... Kan ikke bytte tårnene, da justeringsområdet blir snevert, mildt sagt... Så da må en til å lage egne tårn! :?:?

 

Vet det var en tråd her for lenge siden, der det var noen som laget egne tårn men nå finner jeg den ikke igjen... :trist: Noen som kan peke meg i riktig retning?

 

Jada, jeg vet det "bare" er å kjøpe en annen kikkert... Men jeg har ikke tenkt/lyst osv til å gjøre det :!:

Kikkerten er god den, ingen tvil om det. Jeg vil bare ha den litt mer hensiktsmessig...

 

Dette var den første "ordentlige" kikkerten jeg kjøpte, og jeg har lyst til å fortsette å bruke den :!:

Hadde mange kikkerter av ymse kvalitet før jeg kjøpte denne. 4x40, 6x42, 8x56 3-9x40, 3-12x56, 8-32x56 osv Var innom det meste av merker, untatt de 3 "store" S&B, Zeiss og Swaro....

(Var noe med prisen om å gjøre hvis jeg ikke husker feil.... :lol::lol: )

 

Denne hadde vært utlånt fra Jakt og Friluft til et av jaktbladene for testing sammen med en Rem 700 i 22-250. Fikk en veldig god pris på hele pakka den gangen. Kikket på den på messa på Elverum, og avtalte med Are at de skulle holde den av til uka etter... (Klok av skade hadde jeg bare tatt med meg litt penger og lagt igjen kortene hjemme... :winke1: )

Onsdagen etter var det bare å hente den på posten, men sjokket var stort da den jeg pakket opp hadde "Elgbaneretikkel"... Ringte J&F og det var ikke noe problem! :) Dessverre hadde de solgt den som var holdt av, så jeg tilbød meg å betale mellomlegget og heller få en ny en med A4.

 

Dagen etter kom det hentelapp, og i asken lå en helt ny kikkert med lapp ifra Are om at det som de hadde rotet til skulle ikke koste meg noe! :winke1:

 

Ble mye rot og digresjoner dette, men for å summere....

 

Hvor er det blitt av tråden med hjemmelagde tårn til kikkerter????

Link to comment
Share on other sites

Send en ny email til SUB og få verifisert at det virkelig er kun 32 klikk totalt justeingsområde.

Kan godt hende det er en gedigen skriveleif ute å går her.

320 klikk totalt justeringsområde virker mer naturlg.

Ellers ligger det en Zeiss her i heimen med totalt 400 klikk justeringsområde.

Den er tilsalgs om det skulle friste :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...