Jump to content

Fjerning av lakk på stokk


Guest Tico

Recommended Posts

Hei

Har nå tenkt å fjerne lakken på min STR

Hva bruker eg og hvilken stokkolje er best å ha på igjen.

Noen som har fremgangsmåten for fjerning og samme for påføring av stokkolje igjen.

Dette er en Orginal STR med orginal sauer lakk på.

Link to comment
Share on other sites

reprin malingsfjerner har jeg hørt det brukes,skal ta jobben på 700bdl n etter vært,er penere med matt stokk.

 

Ja det tok ikke lange tida før det blei både riper og småhakk i kolben... :?

 

Ble anbefalt rå linolje tynnet med amerikansk terpentin. Det er jevn og fin farge i trevirket, så det skulle være unødvendig med beis eller farge i olja av noe slag.

Link to comment
Share on other sites

reprin malingsfjerner har jeg hørt det brukes,skal ta jobben på 700bdl n etter vært,er penere med matt stokk.

 

Ja det tok ikke lange tida før det blei både riper og småhakk i kolben... :?

 

Ble anbefalt rå linolje tynnet med amerikansk terpentin. Det er jevn og fin farge i trevirket, så det skulle være unødvendig med beis eller farge i olja av noe slag.

 

Gjorde samme jobben på hagla mi. Husker ikke hva det het det jeg brukte, men det finnes flere typer lakkfjernere, og jeg tror de gjør jobben de fleste. Oljet stokken etterpå med stokkolje med nettopp linolje og terpentin, pluss milebrendt tretjære (som det står på flaska). Tjæren gjør oljen mørk. Resultatet ble over all forventning egentlig. Stokken ble litt mørkere og, da oljen var nesten svart. Godt råd: Gjør det ute i garasjen eller på en plass der fruen sjelden beveger seg! Jeg gjorde det på kjøkkenet, med åpen løsning ut i stua... :shock: Det luktet gammel tømmerhytte i hele huset i flere dager, og fruen hadde en merkelig "glød" i øynene, og det var liksom noe fiendtlig over den gløden... :oops:

 

Men hagla ble fin den! Brukte samme oljen da jeg oljet opp igjen kombien. Denne ble også hakket mørkere enn før, men det synes jeg bare var fint. Liker mørkt treverk bedre enn lyst. ser også ut som om det holder bra i felten. Vannet bare renner av.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...