Jump to content

Remington VSSF Presisjonsproblemer


tarlokar

Recommended Posts

Skulle å skyte opp med en ny-investering sist mandag. Har kjøpt en pent brukt Remington VSSF i kal .308.

Før jeg dro på bana monterte jeg baser, ringer og kikkert. Tiita gjennom løp og kikkert for å stille inn sånn høvelig, og la i vei en NATO for å sjekke at jeg ihvertfall var inne på skiva før jeg dro på banen. Traff i ytterkant av svarten hjemme med ett skudd, så jeg skulle ta resten når jeg kom på bana.

Når man skyter opp på denne bana får man alltid to prøveskudd på første serie, før man begynner med 5-skudd serier. De to første ble et midt i reinen, og et langt ned. Tenkte ikke mere over dette, og regna med det var et dårlig avtrekk sia jeg var ukjent med børse og avtrekk enda.

 

Men når jeg skulle skyte opp viste skyte bildet på flere serier spredning, mye spredning...

Skyldte først på meg selv, lite baneskyting og ny uvant børse. Men ikke over flere serier....

Gikk over baser og ringer, men kunne ikke finne noe feil. Siden dette var siste dag på banen, så måtte jeg bare prøve videre. Etter flere runder gikk tilslutt 5 innen for ringen med ett nødskrik og jeg kunne dra hjemm og skjemmes og gremmes.

 

Tok og lada opp ny ammo bare for å sjekke om det kunne være ladinga som var feil. Kontrollveide kruttet i ti patroner, satte i kule, og gikk ut for å teste. Tok også med noen NATO bare for å smelle litt i vei.

For å ha godt anlegg satte jeg på en tofot i tillegg.

 

Og spredninga fortsatte! Satte også på en annen kikkert bare for å luke bort enda et moment, men samme resultat. Løpet ligger fint og fritt. Baser og ringer er hele og faste.

 

Noen tanker om hva årsaken kan være? Børsa skulle være gått noen hundre skudd, men løpet skal jo ikke være utskutt, børsa ser i hvertfall ikke slik ut.

 

Skal over helga dra og kjøpe mantelfjerner for å prøve det, men skulle ikke tro det skulle ha slik innvirkning uansett.

 

Noen som har vært borti lignende? Gode tips og råd mottas med takk.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Pleier normal å gå rimelig greit disse børsene her - har du sjekket at kroningen er ok? Om du ikke kan se tydelig at børsa er utskutt (få noen til å sjekke med borescope) eller at den har andre skader er dette reklamasjons grunn. Snakk med tidligere eier om han kan ta en telefon til våpenhandleren der han kjøpte den (med fare for å anta for mye her).

 

Jeg pleier å bedde disse børsene her - men selv uten bedding skal den ikke spre så mye.

 

Min Lvsf i 22-250 hadde en stor feil i løpet (den ene bommen manglet ytterst i løpet) - reklamerte på den og fikk ny.

Link to comment
Share on other sites

Har nå fått tid til å gå over våpenet ordentlig. Fikk en boks mantelfjerner hos en kompis og skal ta en runde i kveld.

Men har nok funnet feilen. En av skruene som går gjennom stokken var løs. Tipper dette har hatt noe å si.

Skal prøve børsa når det blir en pause i elgjakta, så regner jeg med at synderen er funnet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...