Jump to content

Pris på brukt Walther GSP


HLM

Recommended Posts

Jeg vurderer å kjøpe en brukt GSP som første pistol og ser at det ligger noen på Finn nå.

 

F.eks denne: http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... Id=4653675" target="_blank

 

Ser at den ligger ute til 5000. Er dette en bra/riktig pris for en slik pistol?

 

 

Ser at hvis jeg går opp et par tusen, så kan jeg kjøpe en nyere Hämmerli SP20.

 

Jeg har skutt en del med begge og liker egentlig begge pistolene like godt, men vil det være et bedre kjøp med en nyere SP20 enn en GSP fra 80-tallet til nesten samme pris?

 

Er det noen som har noen råd eller anbefalinger angående dette?

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode svar.

 

Føler at 5000 kanskje er litt mye for en "gammel" GSP, men jeg har et veldig lite grunnlag for å gjøre en vurdering av dette, så det er mulig at det er markedsprisen.

 

 

Jeg vurdrer også Hämmerli Sp20. Er det noen som har erfaring med disse pistolene?

Ser at det ligger en ute til 5000, men det står at sluttstykket har vært sprukket og reparert av fagfolk. Blir litt skeptisk på grunn av dette, men trenger det å være et problem at sluttstykket har vært sprukket?

Link to comment
Share on other sites

Hugs at 5000 nødvendigvis ikke er 5000 før du er klar til å bruke den.

Skjeftet skal passe deg, og passer det ikke så er det 2000 for et nytt skjefte.

Slikt må tas til vurdering også når man sammenligner flere som er tilsalgs.

 

Vet ikke hvilke Hammerli annonse med sprukket sluttstykke du referer til, men

Hammerli hadde engang en svakhet med at sluttstykket sprakk. Dette har problemet

ser ut til å vere løst da det er kommet forsterkninger på dette sluttstykket, slik at

kjøper man et nytt i dag så skal det problemet vere løst.

 

Det er ikke uvanligt at desse sluttstykkene både har vært reparert og utskiftet.

Om en reprasjon varer evigt skal jeg ikke ha noe formening om her.

 

Jeg ville følt meg trygg på en Hammerli av eldre dato, men det har vært noen

serier av Hammerli av nyere dato som ikke har funksjonert bra, så kommer man

borti dem så har man et lite forskningsprosjekt........(kanskje).

 

Når det er sagt, så er dette med funksjonering en relativ ting, fordi ofte får

våpenet skylda for å vere 'vanskeligt', mens i realiteten er det puss og stell som

mangler eller er gjort på en uheldig måte.

 

Mitt tips er å ta stilling til hvilke skjeftevinkel som passer deg. GSP har en mere

rett skjeftevinkel, mens Hammerli har en moderne skrå vinkel. Det som passer for deg

blir det som er mest riktigt å satse på uanhengig av pris.

Link to comment
Share on other sites

Føler at 5000 kanskje er litt mye for en "gammel" GSP, men jeg har et veldig lite grunnlag for å gjøre en vurdering av dette, så det er mulig at det er markedsprisen.

Prisen er vel grei den, hvis pistolen er lite brukt og ser bra ut. :) Men uten bedre bilder og bilder fra min. begge sider, hadde ikke jeg kjøpt noe via "nettet". Ser ut til at skjeftet er bearbeidet, men det er ganske vanlig. Og lite trolig du behøver å kjøpe nytt skjefte og det få som gjør. En tilpasser enkelt anatomiske skjefter, enten det er nytt skjefte, eller brukt. Slikt må påregnes uansett.

 

Bor du i rimelig nærhet, ville "jeg" reist og sett på den. Eller få en bekjent som bor i nærheten og som du stoler på, til å se på den.

Link to comment
Share on other sites

Sjekk pipa....iht. til Stenvåg kan den være utslitt etter 100.000 skudd.

Jeg kjøpte en .. så strålende ut - men - pipa var utslitt iht. Børsemakeren hos Pedersen's

Våpenlager.

Ny pipe kostet ca. 4000.- .... ble solgt videre for "peanuts"

Link to comment
Share on other sites

Klarer man virkelig å slite ut en GSP pipe eller for den delen en annen pipe i ett matchvåpen ved vanlig bruk? Kan forstå det om man står og mater skudd med en ruger 10/22 rifle med en haug 25skudds magasin. Men med 5-6 skudd, lapping av skiva så 5-6skudd igjen? (joda, jeg vet det finnes elektroniske skiver i dag men unasett... )

Link to comment
Share on other sites

Stenvåg forklarte at i GSPén kunne det skytes 1000 vis av skudd uten funksjoneringsfeil og puss - men - all avleiring inne i pipa fungerte som et slipemiddel.

Han hadde hatt inne flere utskutte piper... gått fra 90.000 skudd og oppover.

Ad. treningsmengde ... for ca. 50 år siden .. når jeg begynte - trente vi ofte 7 dager i uka - fra 17.00 - 23.00 + 15 til 20 stevner i året.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...