Jump to content

.308 kuler i 7.62x39mm


petrolhead

Recommended Posts

Nå har jeg en ny "expander" til 7,62x39mm diesettet mitt som takler .308 kuler. Trenger bare noen ladedata :) Eller startladninger.

Har N135 krutt og 150 grains Berrys kuler på ladebenken. Noen som vil dele?

 

Våpenet er en Mini 30 så den må veksle på halvauto. Har også noen 168 grains Sierra kuler men de er sykt lange tror jeg for dette prosjektet....

Link to comment
Share on other sites

Poenget med mitt forsøk på .308 kuler er pris. 123 grains standard 311 kuler er ikke billig. Hvis ingen har Quikload til å kjøre fram en "startladning" så må jeg prøve sjøl. Hørte jeg 22 grains/150 grains Berry kule? Mest trolig er denne for laber. Har kommet fram til 25 grains er akseptabelt men er ikke helt sikker på om jeg vil prøve...

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Ikke meningen med å dra fram en gammel post, men tok et søk.

 

Du vil jo uansett ikke ha .311 kuler når du lader til ruger. Så bilig i .308 er nok veien å gå.

 

Hvorfor ikke? Alle ruger mini 30 etter 93 kom med .311 pipe.

 

At the time the Mini-30 was introduced very few bullet makers where producing .311/.312 inch bullets for reloading in the light 125-130 grain weight required. Ruger initiated the use of barrels with a groove dimension of .308 inch and a long tapered throat. The throat allowed the use of ammunition with .311/.312 projectiles by gradually squeezing them to the .308 diameter. In addition, ammunition loaded with more commonly available .308 diameter bullets could also be used.

 

Commencing in 1992 Ruger initiated a change to using .311/.312 nominal groove diameter, 1-10 inch right hand twist barrels in all Mini-30's. It was likely well into 1993 before all rifles coming of the production line incorporated the .311/.312 barrels.

 

Noe særs presisjonstap med å ladde .308 kuler i istedenfor .311? Lurer selv på å laddeda jeg er møkk lei av "barnål" med berdan tennhette noe som mini`en ikke er så veldig glad i.

 

Lurer på og ladde .308 kuler da disse ser ut til å være rimeligere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...