Jump to content

Baikal 1964?


Ludoben

Recommended Posts

Hei.

Jeg har lett i trådene her inne for å finne noe om temaet, men med så mye materie å se gjennom gir jeg rett og slett opp.

Min fars venn har gitt meg en O/U hagle via min far, jeg mener det er en Baikal fra 1964, meget god stand.

 

Spørsmål 1: Den har en hel del stempler og symboler som gir lite mening for meg. Hovedsaken er at jeg ønsker å vite om trangboring og trykktesting. Skal prøve å legge ut bilder av hagla snarest.

 

Spørsmål 2: denne ble som sagt gitt til meg via min far av min fars venn. Hvordan kan jeg på lovlig vis ta med meg denne hjem og registrere den uten trøbbel (hagla ligger hos far)? Sjekket loven mtp arv, og det utgår.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke verdensmester i data og elektro, så bilder blei litt vanskelig å legge ut. Beskrivelse av hagla: dobbelt avtrekk, ikke auto sikring, utkaster. Stempler og påskrift: under forskjeftet står ender et russisk ord etterfulgt av "b CCCP". Stempler i låskasse: n7779 (dette går igjenn på løp og kolbe, antar det er våpennr). Et skjold med en pil i, og tallet 1964 (årstall antar jeg). Tallet 12 (kal antar jeg) og masse små uleselige stempler. Veldig vanskelig å beskrive alt, og de nærmest alle de små stemplende klarer jeg ikke tolke.

Jeg klarer ikke se om dette er en 12/70, 76 eller 80. Kan være lettest å ta denne til en erfaren forhandler kanskje?

Link to comment
Share on other sites

De vanligste trangboringene fra Baikal på den tiden var 1/1 og 1/2.. Jeg har selv hatt en 1964-modell sideligger fra dem, og kvalitetsmessig var det lite å utsette på den..Kjempehagle rett og slett.

 

Disse er fra før stål ble tiltenkt som prosjektiler, og jeg mener å huske at de er trykktestet til 850bar.. Ergo ingen hagle for modernehøytrykks jaktpatroner med stål. Lerdueammo hadde jeg dog ikke hatt noen betenkeligheter med å skyte i den åpneste pipa.

Link to comment
Share on other sites

Supert. Jeg har tatt noen mål for å finne den 1/2 pipa, merkelig nok finner jeg ingen paginering eller inngravering som markerer dette. Nederste er 1/2 som på de aller fleste hagler.

 

Mtp registrering av våpenet tror jeg at våpenkontoret dsikkert hjelper meg med dette uten liv og leven :)

 

Takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...