Jump to content

Lade med TSS, hvilke komponenter?


olemm

Recommended Posts

Har planer etterhvert å begynne å lade selv. Har lest endel om de forskjellige tungstenvariantene som har blitt brukt med stort hell, og tenker at det er noe slikt jeg ønsker å lade. Men det jeg føler jeg finner begrenset info om, er ladedata. Hvor kan jeg få tak i ladedata på komponeter som er tilgjengelig i Norge, evnt på ballisticproducts.com?

 

Har planer om å lade to forskjellige patroner, en for lettskutt skogsfugl/rype osv. Og en for gås og mer hardskutt vilt.

Hvor skal jeg lete for å finne ladedata på dette? Og hva slags størrelse på haglene er mest effektiv?

 

Og tilslutt hvilken ladebok er å anbefale for en fersking som skal prøve seg på lading av haglepatroner?

Link to comment
Share on other sites

Har planer etterhvert å begynne å lade selv. Har lest endel om de forskjellige tungstenvariantene som har blitt brukt med stort hell, og tenker at det er noe slikt jeg ønsker å lade. Men det jeg føler jeg finner begrenset info om, er ladedata. Hvor kan jeg få tak i ladedata på komponeter som er tilgjengelig i Norge, evnt på ballisticproducts.com?

 

Har planer om å lade to forskjellige patroner, en for lettskutt skogsfugl/rype osv. Og en for gås og mer hardskutt vilt.

Hvor skal jeg lete for å finne ladedata på dette? Og hva slags størrelse på haglene er mest effektiv?

 

Og tilslutt hvilken ladebok er å anbefale for en fersking som skal prøve seg på lading av haglepatroner?

 

Hej,

 

Största källan till TSS data lär du finna hos Ballistic products inc i usa , sen kan man ju läsa eran " lilla ladekurs " men om man vill fortsätta ladd efter den vete fanken .

dessutom forumets " krav " när det kommer till att dela med sig av laddata för just hagelladdning gör ju inte saken lättare. Dessutom verkar det inte bättre än att

de flesta Nordmen som laddar hagel laddar icke alternativhagel.... lite grann som svenskar och varg " skjut tig gräv "

 

Tungsten är svindyrt att ladda och ni som redan har dyra komponenter generellt, då måste priset för patron per st m TSS vara något i hästväg.

Jag kan som svensk nyttja och ladda bly legalt fortfarande, men jag laddar även stål i hobbysyfte för att skaffa mig kunskap.

är det dina vapen som sätter krav på TSS ? För jag pratar med amerikanare , Finnländare, Danskar + en å annan Nordman om ladda stål och dom tar ner Gäss i långa banor

med stål , dock måst man sätta fart på stålet.

 

lite kuriosa : Jänkare idag tar ner Gäss med 24,5-28 gram stål vilket man trodde vara en omöjlighet för 25 år sedan, dessutom på mkt långt håll.

 

Du kan få bilder på ståldata på uppåt 1750fps i 12/70 om du skickar ett PM och källan är Lightning steel II

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fikk noen priser av TSS-sources forrige uke, og ble rimelig skremt. Tydelig at jeg har kikket på noen gamle forumposter når jeg har funnet priser, hadde ikke regnet med 30,- smellen.

 

Jeger30.06, den posten har jeg lest, og det var den som fikk meg interessert i å dykke dypere i temaet.

 

Culot, takk for godt svar. Etter å ha dobbeltsjekket prisene etter svaret ditt, fant jeg ut at TSS er uaktuelt til å starte med. Så jeg har handlet meg 20kg stålhagl fra huntinglife.net Var innom butikken i Danmark i går, og hentet dette samt endel wads. Så det kommer til å bli stålladninger til å begynne med:)

Link to comment
Share on other sites

Svin dyrt, glem det.

Kjør på stål så lenge du ikke går i steirøysa..

Bøker: Lyman#5 og hos BPI har de flere.

Til stål finnes det en som heter "status of steel" nå med #15 hos BPI.

Dette endrer nok alle tanker og bekymringer ang bruk av stål.

 

Doublé

Link to comment
Share on other sites

Ja om jag var " tvingad " att skjuta annat än bly så är

Stål enda alternativet , jag pratar från och till med en amerikan som skjuter 2500 handladdade stålpatroner om året , och bla så har dom " skyddsjakt " på Snögäss och då gäller inga limits vare sig på magasinkapacitet , stl på hagel mm Dock är det stål som gäller .

Jag kommer i år prova stål i " utbildningsyfte" och då pratar vi 28g @ 460-500ms+ kanske några 32g .

 

/P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...