Jump to content

Hagle for under 18?


Stonebridge

Recommended Posts

Hei!

Jeg har lest på noen sider på nettet at dersom man har tatt jegerprøve kan man drive selvstendig småviltjakt fra 16 år og oppover. Og at man kan kjøpe hagle dersom man beregnes som edruelig og pålitelig, men jeg har også lest at våpenet må tilhøre en av sine foresatte. så jeg lurer på hva som stemmer. Hadde vært kjempe fint dersom noen kunne fortelle meg litt om dette!

 

Jeg er selv 16 år og har veldig lyst til å ta jegerprøven for å kunne drive selvstendig småviltjakt, jeg har også et par kompiser som skal det samme.

 

Setter pris på raskt svar! :D

Link to comment
Share on other sites

Du kan få dispansasjon fra 18årskravet, men en av foreldrene dine må signere på at du får lov til å få dispansasjon av dem, og at de tar ansvar for at våpnet oppbevares etter reglene.

Dette står det om i våpenlovens paragraf 7.

Link to comment
Share on other sites

Når du har bestått jegerprøven og er fylt 16 år kan du søke om dispensasjon fra 18 årsgrensen, det vil si du kan søke om kjøpetillatelse på vanlig måte for jaktvåpen, og en av dine foresatte må signere søknaden. Er du under 16 og har berettiget behov for våpen kan en av dine foresatte registrere våpen på dine vegne inntil du fyller 16 og kan søke dispensasjon - jeg har to våpen registrert i mitt navn for sønnen min som fyller 16 til neste år.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...