Jump to content

Jaktavtaler/regler for i felles utmark /jaktfelt.


Kvchifen

Recommended Posts

hei,jeg lurer på hva regler  som gjeller for storviltjakt  i Felles utmark.Totalarialet på Innmark/Utmark er på ca 1.667 Da.Saken er slik:I november 2006 gikk jeg inn i en 10 års jaktavtale med en grunneier som etter skatteskylden på gården eier 75 % av felles utmark.Da jeg prøvde å gå inn med en avtale med den andre grunneieren som etter skatteskylden på sin gård eier 25 % av felles utmark, fikk jeg til svar at han ikke undre noen omstendighet ville at jeg skulle jakte i skogens hans, en av grunnene var også at han mente at han eide 50 % av felles utmark.Dette førte til en sak i Jorskifteretten som kom med dom at den grunneieren som jeg hadde skrevet jaktavtale med eide 75 % av felles utmark, slik som vi hele tiden har hevdet.Så da trudde jeg at alt var opp og avgjort.

 

Da den grunneieren som jeg har kontrakt med, sendte et forslag til jaktavtale, som gikk ut på en deling etter skylden på gårdene.

Fikk han til svar fra den andre grunneierens advokat at det var helt uaktuelt å gå inn noen jaktavtale i felles utmark ( Jaktfeltet) der JEG skulle være en sentral person i jakten......

Advokaten refererer også til § 27 i Viltloven, at grunneier har enerett til jakt og fangst, og § 29 om retten til jakt i sameiestrekningen.

 

Så slik ligger saken i dag.... jeg har kontaktet Vilt-og innlandsfiske nemda i Kommunen, de sier at de kan ikke blande seg inn idenne saken, pga det er en privat rettselig sak, jeg har også kontaktet storvaldet som også sier at de ikke kan hjelpe meg med noen løsning i denne saken.

Grunneieren som jeg har kontrakt, med sier at det er bare å begynne å jakte, ivetfall på hans Innmark.

Er det noen som kan gi meg råd, hjelpe meg med denne saken..?

 

Mvh

Kvchifen

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig å sette seg inn i alles sko her. Men som du nevner; Det er nok privatrettslig. Da har du følgende valg; Starte denne prosessen selv, med alle de ulemper og utgifter det kan føre til med uvisst resultat, ELLER; Begynne å jakte etter det DU MENER er rett. Da må de som mener noe annet anmelde deg, og i mellomtiden jakter du...helt til en lovlig instans sier at du ikke kan i påvemnte av dom i saken etc etc.

 

Jeg hadde gjort det jeg følte var riktig(jaktet), så er ballen spllit over på den andre siden, som må velge (lovlige) tiltak. Da finner du ut hvor skoen trykker. Hvis motparten VIRKELIG mener dette blir aldeles gale, vil han melde saken og dere får en løsning.

Link to comment
Share on other sites

Forstår jeg deg rett at hele nevnte område er med i et storvald? Hvis det er slik så er det ikke noe problem om du jakter på felles utmark, når alt er med i samme vald så er alt som skjer innen valdet kun privatretslig, unntatt hvis man feller dyr utover kvote og andre lovbrudd. Når så din grunneier eier 75% så må han jo ha rett til å jakte på 75% av felles utmark i samme vald.

Hvis den andre eieren ikke er med i (stor)valdet så kan ingen jakte på nevnte areal hvis ikke begge har skrevet under på søknad. Dermed kan altså en eier i et sameie stoppe de andre eiernes jakt, løsningen kan ofte være å danne grunneierlag, da vil flertallet bestemme.

 

 

 

 

---------

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...