Jump to content

Småkikkerter og synskomfort


lardass

Recommended Posts

På tide å oppgradere med en ny kikkert til reinsjakten, og jeg ser småkikkertene (8x25 osv) fra de beste merkene kan skaffes til en overkommerlig pris.

 

Er det slik at synskomforten I disse er sånn at det blir slitsomt å sitte og speide I dem?

Link to comment
Share on other sites

Ja, vil jeg si.

 

Reinsjakt er jo kikkert-jakt. Hvis du faktisk bruker kikkerten til å finne rein, ikke bare til å se på rein du har oppdaget uten kikkert, så er en kikkert med litt størrelse mye bedre.

 

De små kikkertene opplever jeg å være betydelig mindre komfortable å bruke, jeg blir fort sliten i øynene, og de er dårligere til å finne dyr pga dårligere bilde.

 

Jeg bruker en 8x42 på reinsjakt, har testet den på fjellet opp mot en Swarovski 10x32 (toppmodellen) som en annen jeger hadde. Konklusjonen var at jeg opplevde x42 som betydelig bedre (lysere og klarere). Det dreier seg om størrelse faktisk.

 

Jeg anbefaler 8 eller 10 x42 som kikkert for rein dersom man bruker mye tid på å finne dyr med kikkerten. Jaktform og terreng avgjør selvsagt.

 

Ninjaedit: Ser at xxl har en superbillig Zeiss som jeg ville sett på: http://www.xxl.no/jakt/optikk/kikkerter/zeiss-terra-ed-8x42-green/p/1096504_1_style

Link to comment
Share on other sites

Har en swaro 8x20b som jeg ikke syntes var så komfortabel. Kjøpte field optic researc eyeshields til den, og komforten ble MYE bedre. Skjermer øyet mot sidelys og vind. Forskjellen med og uten er mye større enn jeg hadde trodd det kom til å bli. Anbefales til alle kikkerter.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Fikk i går en leica trinovid 8x32 i posten. Den føles mye mer stabil enn min leica 8x20 ultravid. Den er også svært mye lettere enn 8x42 leica trinovid. Kjøpte 8x42 først. Denne ble for tung og kjøpte av den grunn 8x20. 8x20 er fantastisk men føles ustabil og jeg blir ikke helt komfortabel med å sitte med denne på post. Kjøpte derfor 8x32en som lå på bruktmarkedet her for noen dager siden. Jeg ser nå at det er denne jeg burde ha kjøpt først.

 

Når det er sagt kjøpte jeg en nikon monarch på xxl i 8x42 til 1600 nok i fjor. Den er både bra og lett. Det blir spennende og se vhilken av disse kikkertene som blir med til høsten. Jakter elg i dagslys.

 

tore

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...