Jump to content

Kulevalg i .223 til gås


porkpicker

Recommended Posts

Heisann godtfolk.. Jeg har lest litt rundt, men ikke alt her på forumet. Drister meg derfor til et par raske spørsmål.. Har en CZ527 med 1:12twist, og sliter litt med at denne er kresen på ammo/kulevalg. Hjemmeladet så elsker den vmax 52grs og Berger varmint 50grs. Ferdigrullet går 55grs RWS softpoint går "identisk" som varmintkulene, og oryx 62grs går noe lavere. Skutt inn på 110meter. Ønsker ei kule som ekspanderer "lite", og som går i samme baner som varmintene. Har prøvd å få til Barnes ttsx, men akk her er det haglespredinger i diverse ladninger fra under min til over max. Ser samme med Hornady gmx. Begge 50grs.. Gullladningen så langt er 24grs norma 200 krutt, da ligger varmintene på 12 til 25mm på 110-120metern.

 

Er det noen i kammerland som kan tipse litt til en som leter etter drømmeladning til gås og and?

Kunne gått for ferdigrulla fmj, men har ikke funnet en slik min sære CZ liker nok til å kalle presisjon. American eagle er 15cm på angitt hold..

Link to comment
Share on other sites

Nå vet ikke jeg om oryx er rett til gåsa, men den er ihvertfall bedre enn mye annet? Ser du lader med 62 grs Oryx som går noe lavere enn varmintene.

 

Jeg har A-bolt med 1:12 stigning, og kjører 40grs V-Max og 55 grain oryx. Oryxen går ca 2 cm under V-Maxen i min. Noe som er enkelt å ha i bakhodet på jakt.

 

Kanskje ikke svaret du vil ha, men er ihvertfall et svar ;)

 

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...