Jump to content

Avtrekk x-bolt


OGUH

Recommended Posts

Har funnet en leverandør som muligens har fjør som kan passe (http://www.fjaer.net), men er ute på jobb neste 4 uker så det blir mest teoretisk forskning og googling.

Hadde vert fint om en eller annen hadde liggende en orginalfjør som det kunne blitt tatt mål av, så hadde jeg hatt noe å gå ut i fra.

Blir nok en ordning til slutt :P

Link to comment
Share on other sites

Fant et firma i usa som solgte lettere fjær til X-bolt, men han tok fjæra ut av sortimentet da det ble for mye mas fra kjøpere om hvordan man byttet denne, enda det ble lagt ut en bildeserie av hvordan det skulle gjøres.. http://erniethegunsmith.com/catalog/i187.html

 

Noen har kappet bort 1.5 runde av fjæra og fått et avtrekk på ca. 2lbs. Men vil da den skarpe enden av den avkappede fjæra skape problemer/slitasje?

Link to comment
Share on other sites

Demonterte like greit hele avtrekket, kappet bort 1.5 runde av fjæra og polerte alle kontakt flater. Du steike for en forskjell! Har ikke noen avtrekker vekt, men med litt fiksfakseri og kjøkkenvekt så fikk jeg til litt over 2kg med litt kryp før operasjonen. Ferdig ente jeg på ca.1.4kg og null kryp!

 

Avtrekket var ikke så avansert som antatt, spesielt når man har den veiledningen som man fant via linken lenger opp :mrgreen:

 

normal_image~0.jpg

 

normal_image.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Då har eg endeleg fått x- bolten slik eg vil ha den :P

Men Browning har ikkje akkkurat gjort det enkelt, pinboltene som skulle ut var klinket i endene, så måtte slipe ned ene enden med dremel får å få dei ut, men da gikk det greit.

Orginal fjøren er målt til. L=7,2mm.-Ø yttre = 3,8mm. -Ø indre = 2,7mm -Ø tråd =0,5mm.

Kjøpte inn noken fjører fra Sodemann i Danmark, og fann en som passet, valgte en med mindre diameter, for da går det an å skifte den ut gjennom hullet for justerskruen.

Ny fjør: L=6,35mm - Ø yttre = 3,05mm - Ø tråd =0,36.

Min. avtrekksvekt før utskifting var ca 2 kg, etter montering er det mulig å justere ned til ca 1,2 - 1,3 kg.

Justerte til 1,4 som eg synest er akkurat passe, uten kryp så nu er alt så meget bedre :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Har kjøpt ei x-bolt til reinsdyr rifle, skjønner ikke hvordan amricanerne kan skryte av dette avtrekket,det var helt ræva rett fra eska, etter at jeg skrudde avtrekksjusteringsskruen så og si helt ut ble det greit,egentlig sånn passe ræva :| .. Rart at man må skru skiten sønder ug sammen før det blir brukbart,nesten på linje med et remington avtrekk.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Kjøpte inn noken fjører fra Sodemann i Danmark, og fann en som passet, valgte en med mindre diameter, for da går det an å skifte den ut gjennom hullet for justerskruen.

 

 

Kjøp samme fjær som deg, og hadde de samme problemene og løsning :wink:

 

Har ikke avtrekksvekt, men at det ble forskjell e det ingen tvil om! :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes faktisk at avtrekket på Browning X-Bolt'en er ganske bra, ser at de fleste her mener noe annet, men likefullt så mener jeg avtrekket er bra. Jeg har ikke målt avtrekksvekt, om jeg sammenligner med feks en Sako 85 Finnlight jeg har, synes jeg at den kan være litt for lett, uten at det er målt på den heller.

Link to comment
Share on other sites

Tror nok avtrekksvekten kan variere mye fra våpen til våpen, har en kompis med en x-bolt der vekten kunne justeres ned til 1,5kg, men på min egen var det ikke mulig å komme under 2kg. Men med litt innsats så ordnet det seg. :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...