Jump to content

Problemer sauer str


6.5-jeger

Recommended Posts

Jeg har en str som en gang inimellom kaster ett skudd ca 10 cm opp eller til siden. Har kun merket dette på 200m . Er det noen sauerspesialister det ute som kjenner til typiske strfeil/ kontrollpunkter som jeg kan sjekke.

pipe skutt ca 2000 skudd. Går veldig bra. 6,5x55

 

Bruker også en hausken "jaktfelt" demper cal .30, har ikke vært broblem med denne tidligere, denne er sjekket for avleiringer og kruttslam . Blir heller ikke skutt glovarm..

 

Har erfaring nok til å utelukke skytter og vind. (Dfs20 år, jaktfelt 5år)Dette er testet flere ganger. Med reim, frontrest og frihånd.

 

Det er naturlig nok demperen som får mest opmerksomhet ved denne feilen her, men det rare er at rifla samler 99% av skuddene bra! Men i konkurranse er det bare 100% som gjelder. I allefall i hodet..

 

Noen sauerfolk her som har noen tips ?

Link to comment
Share on other sites

Skjer detter bare med demper?

Skjer dette bare i konkurranse?

Skjer dette med reim, frihånd, tofot?

Hvor ofte? antall skudd mellom?

Hvor langt vekk fra resten av gruppa?

 

Min første tanke er for å være helt ærlig skytterens gjennomføring av skuddet. Den kan varierere, feil med våpenet gir oftest konsekvent dårlige serier, ikke sporadiske dårlige skudd.

 

Den eneste "typiske" 200STR feilen jeg kan komme på er forresten olje mellom pipe og låskasse, det kan stelle til en del rart. Høydespredning kan ogsp ha sin rot i momentet på skjefteskruene, spes om den fremste er løs. Det kan og tenkes at den er for lang, og bunner før den holder skikkelig fast - jeg opplevde dette på en stokk. Rifla virka bra, men begynte spre voldsomt i høyden, hjalp ikke å stramme skruer, til jeg oppdaga at den aluklossen som fremre skjefteskrue går gjennom, var løs selv om skruen satt. Løsning var å kappe skruen et par mm.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...