Jump to content

Nullstille Leupold VX-R


Kjetil07

Recommended Posts

Har utvendig tårn på høydejusteringen på min vx-r. Ser at det sitter noen umbrakoskruer på det, og har skjønt at disse kan løses på slik at jeg får nullstilt tårnet. Men disse er veldig små og jeg har ingen umbrako som passer. Derfor lurte jeg på om det er noen her inne som vet hvor stor nøkkel jeg må ha, slik at jeg får kjøpt riktig :?:

Link to comment
Share on other sites

HAr denne nøkkelen til høydetårnet, husker ikke dim, men tror det er 2mm, eller nærliggende i tommer.

løsne disse settskruene og vri tårnet til 0 står over streken og lås igjen med å skru til settskruene, ikke værre en det, skal være ærlig å si at denne umbrakoen er en dårlig løsning, burde vært mulig å lage en bedre løsning

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har 2 stk Leupold sikter med denne type tårn.Det er med nøkkel i eska når du kjøper den.Det jeg ikke liker med denne er at den ikke har zerostop,dvs at du kan skru deg ned mot innskytings punktet og videre forbi nedover,kaskje bomme flere runder.Dette kan løses med å få tak i tilta montage slik at når du er innskutt så er siktet så og si i bunn eller i allefall på siste runde slik at du ser at du ikke kommer ned til nullmerket.Jeg har også hørt om at man kan legge en hjemmelaga plast ring under turret tårna slik at du lager en egen zerostopp.Dette har jeg ikke prøvd selv.Mine to sikter har mil retikkel og cm klikk og er av typen vxr-3-9x40 Patrol.Den ene står i en tilta montage på en Brno 511 auto 22 og den andre er montert på ei 22-250 med Burris offset montage.Jeg synes det er best å ha så mange klikk tilgjengelig som mulig på tårnet og har derfor tilta montagene på mine.Synes dette er fine sikter til å ha på ei lett børse.Hadde planer om å sette en på ei Ruger 77/44 rifle også,så det blir kanskje kjøpt en till.

Link to comment
Share on other sites

Har i dag fått tak i umbrako som var 1,3mm stor. Regner med den er bittelitt feil siden det er tommedimensjon på kikkerten.

Men etter det jeg kunne kjenne passet den perfekt uten noe slakk eller noe tegn til å gleppe.

 

Var like lett å nullstille som Villreinjegeren sier. Løse på de tre umbrakoskruene, da blir tårnet helt løst å vri på. Vri til nullpunkt og stramme til, og da funker klikkene som de skal igjen.

 

Takk for alle innspill!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...