Jump to content

Prøveskutt Maral


358 Win

Recommended Posts

Lånte i dag en spill ny Maral i 308 av J&F og må si jeg er dønn forelsket. Knallfin børse! Og utrolig kjapp å lade om. En ting er jeg helt sikker på er at etter halvauto er dette den raskeste mekanismen som er laget(kanskje med unntak av Semprio). Skjøt et par pakker med umc med åpne sikter og ble imponert over hvor fort det virkelig gikk og hvor lett det var å holde børsa nærme målet under omlading. Børsa er gjenget 14x1 og med en Hausken jaktfeltdemper gikk det enda bedre å holde børsa på målet under omlading.

Det er oppspenner på børsa men den fungerer ikke som man er vant med for eksempel. med Blaser. Man må ta ladegrep før man spenner opp, dvs at ved klikk kan man ikke bare spenne opp på nytt og ta avtrekk. Man spenner nesten opp med å dra sluttstykket bakover , når så sluttstykket er lukket spenner man opp det siste stykket med oppspenneren og er klar for avfyring.

Første gang jeg så bilde av børsa lurte jeg på hva slags idiotpåfunn dette var men etter å ha prøveskutt den har jeg forandret mening. Det eneste negative jeg kan finne er at hevarmskula er for liten og stikker ikke langt nok ut fra låskassen. Hente at jeg glapp den og slo neven i ansiktet. Men , kula er gjenget og Blaser hevarmskuler passer så jeg ville satt på en sånn "taktisk" dråpeformet kule.

I morgen skal jeg montere kikkert og teste presisjonen. Børsa blir så med til Tynset i helga så kan de som vil henvende seg til J&F standen for prøveskyting.

Dette blir nok ingen storselger for den vanlige jeger men for de som vil ha en børse for eksempel til drivjakt er den et ypperlig alternativ til halvauto . Jeg skal i allefall ha med en til Polen i høst

Link to comment
Share on other sites

Fikk omsider på kikkertmontasjen, (kjøper du denne børsa så få selger til å skru ut de fire skruene som sitter der montasjen skal være, tro meg!) På med en S&B 3-12x50 Running Moose og bort i benken. Hadde i dag bare Remington .308 UMC 150 gr Fmj,. 5 skuddsgruppene endte på rundt 60 mm, noe større når børsa var skikkelig varm. Kan sikkert få en del bedre presisjon med bedre ammo , men dette er ikke børsa man kjøper for å skyte jaktfelt med uansett. Føler det er et rent jaktvåpen og da er nok presisjonen god nok. Får bare bedre og bedre følelse med denne Maralen , noen børser får man bare godfølelsen med men en gang.

Gå 4 skudd i 308 magasinet+ ett i løpet, 30.06 får man visst 10 skudds til hvis man skulle ha behov for det

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...