Jump to content

Hvilken låskasse skal man velge...


neon77

Recommended Posts

Jeg har en Sako varminter L579 i .22-250 som jeg vurderer å gjøre noe med.

 

Rifla fungerer i dag som en ren kråkesprenger, og vil uansett framtidige endringer til å bli brukt på små mål på avstander mellom 200 og xxx meter.

 

I utgangspunktet tenkte jeg bare å bytte løp på denne, men så begynte tankene spinne litt.

Selv om jeg har blitt veldig glad i 250'en har tankene begynt å dreie litt mer mot kaliber som 6xc. Det mest negative som jeg kan se med 6xc er mangelen på lapuahylser.

6xc får enormt mye skryt på nett ihvertfall. Har dessverre ingen erfaringer med denne selv.

 

Men bør jeg beholde sakokassa eller gå for en annen variant som for eksempel Stiller eller Hansen? Vil jeg merke noen forskjell ved å bytte?

 

Det mest negative med Sakokassa slik jeg har forstått det er det korte gjengepartiet for løpsfestet. Vil det kunne bære tyngden av et langt spett?

 

What to do, what to do..........

Link to comment
Share on other sites

Har nettopp bygd om ei slik rifle. Orginalt en enkeltskudd 6ppc, vel å merke. Satte i ei 6,5x47Lapua (Krieger) pipe. Jeg tviler vel sterkt på om 6XC vil gi deg noe mer en hva x47'n gjør...foruten dyrere kuler ;) Pipa mi er 65cm lang og 28mm syl og begynner å vise gode takter. Jeg har valgt tight neck kammer, men tviler egentlig på om det har så himla mye å si.

Når dét er sagt, så har jeg også til hensikt å kjøpe meg ei Stolle i nesten samme kaliber ;) Prosjekt "Klå en trønder" er absolutt gjeldene ennå. Hehe...

Link to comment
Share on other sites

6xc eller 6,5x47 er jo også noe å vurdere. Jeg innbiller meg at rekylimpulsen vil være litt mindre på 6xc og dermed lettere å spotte selv. (?)

 

Men det viktigste spørsmålet i første omgang er valg av kasse. Og det er her jeg er mest usikker. Sakokassa jeg har er jo av "den gode gamle sorten", med minimalt behov for retting, etc. Men hvor god er den sammenlignet med "de gode" i dag?

 

Og hvordan vil det være å slipe ned toppen for å få på plass en picatinnyrail? Er klar over at der finnes pic-skinner som passer i sporene på kassa, men tenker på en litt mer sexy løsning hvis det lar seg gjøre.

Link to comment
Share on other sites

hvordan vil det være å slipe ned toppen

 

Du reduser vel stivheten i kassa kraftig med den operasjonen på kassa som har ”kort gjengeparti”. Og så tenker du henge i et langt spett? Jag hadde ikke gjort de.

 

Hvis du ønsker å bruke Laupa hylser og 6mm så hvorfor ikke en 6x47L?

 

Et customlås er i hvertfall ikke feil med mindre toleranser og bedre brukt pris.

 

Men for all del, BR verden startet med opprettede REM700 og andre populære kasser på den tiden. Hvordan ditt lås ”presterer” presisjonsmessig eller hvor stor betydning det har, er det vel ingen som kan kjenne til noe om.

 

Det ender opp på hvor møye pæng du vill bruke. Og den avgjørelsen må du ta selv.... :wink:

 

Løkke te.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...