Jump to content

Hygentispe 21 mnd med jaktutfordringer.


lynx600

Recommended Posts

Har ei hygentispe på 21 mnd som jeg sliter med å få til å følge haresporet.

Leter og finner haren bra, men etter en stund etter uttak, (ved tap) så starter hun og lose på baksporet.

Begynner da og lete igjen for så og starte å lose ut igjen på samme sporet.

Kan lose fram og tilbake på losstrengen 3-4 ganger.

Ser dette veldig godt på garmin astro.

Det varierer hvor langt ut tapet er, alt fra 500-600 meter til 1-1,5 km.

Beveger meg etter en stund bort til tapsområdet og venter der, hunden kommer da og ofte finner hun igjen sporet og fortsetter losen

(i riktig retning.) Men da flyttes problemet nye 500 meter -1,5 km videre.

Hun kan lete og lete i flere timer, men dessverre ikke der jeg er rimelig sikker på tapet er.

Jaktlysten er stor, men hun er kanskje litt i ivrigste laget.( Veldig høy fart og ivrig)

Hun startet og jage ved 8 mnd alder, og vi har vært på mange mange mange trenings og jaktturer

både på barmark og snø. Det samme skjer om det er snø eller barmark.

Det er ikke skutt hare for henne enda.

Dette er min første harehund så jeg er nybegynner, håper noen her inne med erfaring kan gi meg noen tips på hva som kan gjøres eller ikke gjøres. Og om det i det hele tatt er noe håp. Kanskje er det bare å skaffe ny valp og starte på nytt.

Vet selvfølgelig dette med tålmodighet, som jeg kanskje har litt for lite av.

Men det er litt frustrerende å se at etter et hav av treningstid, så finner hun ikke ut av det.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner igjen noe av dette på egen hund. Uansett har hunden det viktigste av alt; jaktlyst. Med jaktlyst er det håp! Det virker jo som hunden din er god til til å ta ut og få til gjentak, samt at losstrengene er ganske bra til å være så ung hund. På mange måter har du et godt utgangspunkt. Tror ikke det er mye annet å gjøre enn å trene/ slippe mest mulig. Enten så endrer mye seg når hunden blir ett år eldre, litt roligere og sikrere. Blir det ikke bedre til året, må du nok alltid slite med en hund som jager litt bakfot.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hadde nøyaktig samme problemet denne høsten med min drever på 9 mnd. Håper at hun finner ut av det til neste høst. Ser at din er 21 mnd gammel så skjønner jo at du er fortvilet. Tror det hjelper med ett par fall jeg men der er det mange som er uenig med meg :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...