Jump to content

Lapua Mega 10,1(6,5*55)gr i kombinasjon med Norma N-19


PederNes

Recommended Posts

Heisann folkens!

 

Lurer på om noen av dere sitter på ladedata for Norma N-19 krutt? Skal lade Lapua Mega 10,1, så hastigheten bør ikke så mye over 750 m/s.

 

Ser på forpakningene at det ikke er oppgitt ladedata for tyngre kuler enn 9,1 gram, så derfor spør jeg dere til råds ;)

Link to comment
Share on other sites

Mitt tips er å kjøpe et mere egnet krutt.

Skytterlagskrutt varierer mye i brennhastighet, så å få ladedata fra andre som kanskje har en annen lot krutt enn et kruttet du har kan i verste fall føre til alt for mye trykk, i alle fall om du har en lot med rask brennhasithet

 

Helt sikkert ikke det svaret du er ute etter, men det er bedre å kjøpe deg en boks med MRP :)

Link to comment
Share on other sites

Viss du finn ladedata for Norma URP kan du bruke dei som utgangspunkt, men da må du samanlikne ladevektene som er oppgitt på boksen din med dei ladevektene Norma brukar for URP, og i tillegg starte litt lågare enn du ville gjort om du hadde "standard" URP. URP og Norma 19 er i utgangspunktet same krutt, men 19 kan variere noko meir frå lot til lot.

 

Elles er nok det beste forslaget å kjøpe ein boks MRP (eller skyttarlagsekvivalenten Norma 15), men Norma 19(URP) har eit forbausande vidt bruksområde og vil sikkert fungere.

Link to comment
Share on other sites

Så det du mener H.K, er at det er bedre å gå for N-15.... eller tenker du kort og godt å sløyfe skytterlagskruttet og kjøpe MRP? Vi snakker halve prisen på skytterlagskrutt, og det er jo mange som benytter seg av de... så det må jo la seg gjøre på et vis å finne en passende ladning ;)

Link to comment
Share on other sites

Så det du mener H.K, er at det er bedre å gå for N-15.... eller tenker du kort og godt å sløyfe skytterlagskruttet og kjøpe MRP?

Det må du nesten bestemme deg for sjølv. Eg hadde kjøpt 15 og oppført meg deretter (ekstra forsiktig pga lottforskjellar etc), men for MRP er sjansen større for å finne ferdigsydde ladetabellar. Og om du absolutt vil bruke det kruttet du har (19) må du godta at kula krabbar avgårde med noko lågare fart enn det du kan oppnå med meir eigna krutt!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...