Jump to content

Gammel Armi Bettinsoli


Ravis

Recommended Posts

Jeg kjøpte en brukt hagle i Kirkenes i 1989, en Armi Bettinsoli. Jeg hadde lite peiling på hagler, merker og modeller da, som nå, så jeg lurer på den kan brukes med stålhagl nå.

 

Det virker som om det er 1/4 og 3/4 choke på den.

 

Er dette OK eller er det bare å levere inn? Hvis den kan brukes, så skal stokken pusses opp a-la Raudnakke og stålet og mekanikken skal få seg en liten dose pleie.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Personlig vil jeg tro at den fint tåler stål, men jeg er ingen børsemaker. Min Beretta fra 1969 modell Beretta passerte testen med god margin hos børsemakeren i Askim (Gressvik). De fleste andre eldre haglene jeg har vært borti (det begynner å bli en del), har også taklet stål greit.

 

Jeg har til og med en kompis som skyter med en gammel Browning halvauto. Den har full trangboring og han skyter med Hevishot, Wingmaster og stål i den, uten at det noensinne har vært noe problem.

 

Det er anbefalt å åpne chokene litt. Jeg ville ha anbefalt maks 1/2, dersom du skal bruke stål.

 

Om du vil være helt sikker, så vil en trykktest hos en børsemaker gi et helt klart svar. Jeg tror jeg betalte rett i overkant av 1000 kroner for dette hos Gressvik i Askim. Da tester han også med overtrykkspatroner.

 

Lerdueammunisjon i stål går helt fint uansett, de er laget med et trykk som ikke overstiger det trykket som ble generert av gamle jaktpatroner i bly. Det er en teoretisk mulighet for at kan oppstå en "vegg" av stålkulene, men tror det er kun på det teoretiske nivået. Jeg har aldri hørt om hagler som har blitt utsatt for dette.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...