Jump to content

Nybegynner på kjøp og bruk av pistoler


tullenavn

Recommended Posts

Hei.

Jeg synes det er litt vanskelig å få oversikt over reglene når det gjelder kjøp og bruk av våpen. Jeg har bare lyst til å kjøpe en pistol bo bruke den på en pistolbane. Hvordan fungerer det? Må jeg først melde meg inn i en skytterklubb og så dra til politiet for å få våpentillatelse? Gjelder dette for alle typer våpen?

Link to comment
Share on other sites

Ok. Takk for et enkelt svar.

Her er litt mer komplisert svar :) :

 

Ervervstillatelse kan gis ved godtgjort behov. Generell aldersgrense for våpen er 18 år. Det kan gis dispensasjon fra 18-års kravet under visse vilkår.

 

Ved erverv av rifle/hagle til jakt må man være innført i jegerregisteret og våpnet må være godkjent til jakt.

 

For rifle/hagle til trening- og konkurranseskyting må man være medlem i en skytterklubb underlagt en godkjent skytterorganisasjon og våpnet må være godkjent for bruk i de skyteprogrammer klubben/skytterorganisasjonen administrerer

 

Enhåndsvåpen (pistol) kan erverves ved fylte 21 år og søker må ha vært (og være) aktiv medlem i pistolklubb underlagt godkjent skytterorganisasjon i mer enn 6 måneder. Det gis ikke dispensasjon fra 21 årsgrensen. Også her må våpnet være godkjent for bruk i de skyteprogrammer klubben/skytterorganisasjonen administrerer.

Link to comment
Share on other sites

:wink: Hvis du synes skyting er GØY, kommer de seks månedene til å gå fort!

Som sagt, ta kontakt med nærmeste klubb og finn ut når de skyter! Tror du finner ut at du blir

tatt godt imot! Det er vel greit å ha litt erfaring før du kjøper deg en pistol? Og få PRØVD litt forskjellig?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...