Jump to content

100 grs jakt kuler til 243 win


joakimB

Recommended Posts

Hei!

 

Har lenge brukt 85 og 90 grs kuler til 243 nå er jeg på utkikk etter noen gode 100 grs kuler.

 

Det blir litt mindre å velge i når man skal opp på 100 grs i 6mm .

 

Kom gjerne med erfaringer fra kuler mtp presisjon og effekt i vilt(rådyr)

 

ladedata er jo heller ikke å forakte;)

 

Børsa er en Ruger m77 SS med 1-9" twist.

 

på forhånd takk!

 

Mvh Joakim

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke dyra merker no forskjell på kulevekta da..Skal ikke dra i gang no kjedelig prat om fordeler og ulemper osv,men personlig har jeg funnet den ideele vekta til Rådyr i 95gr.Om den er 85 eller 100 er ikke så nøye som konstruksjonen!Har prøvd endel kuler,men ender alltid opp igjen med 95gr Nosler Partition!Den gjør alltid en pålitelig jobb uansett avstand,du får den og i 100gr.Er ikke så opptatt av mest mulig hastighet lengre,og har heller begynt å lade litt lavere,39gr n-4 holder lenge.Nevnte Partition 95-100gr er en av de mest brukte i 243 i Usa!Også 100gr Speer Grand Slam er bra!Har brukt noen loddede kuler bl.a Fusion,men synes den var bløt,ble rimelig flattrykte kuler som ødela mer enn Nosleren.

Link to comment
Share on other sites

Hei!Har dessverre ikke giddet å målt,ikke brukt kronografen siste 12åra..Men tenker ca 870ms..Det er på 95gr Np.Har og vært oppi 43gr,men blir merker i hylsebunn..Så rundt 860-880ms er likevel så bra hastighet,at man trenger ikke lade kraftigere enn rifla har godt av!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Kan være at pipa er sliten. Jeg har 1:10 stigning i pipa...

min er 1:9, Børs er 5 år gammel. kanskje gått 1500 skudd, det er en ruger m77 SS .

 

Børsa er godt vedlikeholdt.

 

kanskje jeg skal låne meg et innvendig mikrometer og måle bommene ...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...