Jump to content

450 marlin


Odd91

Recommended Posts

I boltrifle har jeg brukt fra 53 til 60 grs N130 med den kula. legger du deg på +- 55 grs og opparbeider deg erfaringer i ditt våpen så er du godt innenfor.

Lett å få gode hastigheter og presisjon med.

Jeg finner den alt for bløt til de hastigheter jeg har brukt den i. Har felt noen elger med den og kulene ekspanderer på tur inn, faktisk i skinnet. I lavere hastigheter bør det gå greit.

Jeg mener likevel at 300 grs TSX er bedre valg.

Link to comment
Share on other sites

Husk at for å bruke denne kula i 1895 så må hylsa kortast ned ein del, som vil bidra til å gje høgare trykk enn normalt for standard hylser. Det er difor utarbeida egne data for nettopp desse kulene. Hornady listar 38,3 til 44,9 grs N120 for denne kula i 450 Marlin, til samanlikning så nyttar dei frå 41,7 til 49,1 i 45-70 med same kule. Så å bruke data for 45-70 med 2,1" hylser vil eg sterkt fråråde.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

N140 blir i treigeste laget..

Jeg har brukt N530 i min 450Marlin.. I og med at mitt våpen er bygget på en boltmekanisme, og takler noe høyere trykk enn en leveraction, skal har jeg nok ladd litt hardere enn fabrikkammo..

har ikke data her og nå, men kan myse på det.

Link to comment
Share on other sites

N130 er 450 Marlinkrutt nr 1 :wink: Norma 200 er en god nummer to.

Dette bruker jeg fra 300 til 500 grs kuler.

Til støpte blykuler bruker jeg N110 og N120, men jeg har ikke fått til noen stabile og gode ladninger med disse to. Jeg har vel egentlig ikke lagt all verdens jobb i det heller, da N130 dekker alle mine behov i dette kalibret. N530 som nevnt over kan også brukes, men jeg får mer munningsflamme med det da jeg ikke bruker demper.

Link to comment
Share on other sites

Korriger meg gjerne, men n5xx-krutt fungerer vel i et slikt kaliber pga det høye energiinholdet, ikke pga brennhastigheten. Uten å ha testet den i praksis eller i QL vil jeg tro det vil gi mye smell og munningsflamme da mye av kruttet vil bli forbrent etter at kula har forlatt løpet. (sikkert moro å skyte prøve med)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...