Jump to content

Hvilken kikkert skal på hvilken børse - trenger hjelp !!


Guest

Recommended Posts

Hei dere,

 

Jeg trenger litt hjelp fra de av dere som har litt erfaring med rifleskyting. Jeg har to rifler, en Tikka T3 Lite i 6,5x55 og en Remington 700 CDL i 300 Win Mag.

 

Tikka´en har jeg tenkt å få på lyddemper, KKC stokk, bedding, nytt avtrekk og det hele. Den kommer til å bli brukt til rådyrjakt, toppfugljakt, trening og Jaktfelt.

 

Remington´en kommer til å bli brukt til villsvin, elg og hjort, men tror ikke jeg kommer til å trene så mye med den. Det er jo ikke akkurat gratis å skyte med dette kaliberet :-)

 

Mitt dilemma er som følger. Jeg har to kikkerter. Per i dag står det montert en 4-12x40 Leupold VXR på Tikka´en. Den fungerer forsåvidt godt, litt problemer med å finne riktig kolbehøyde, men det blir vel bedre med KKC´en.

 

På Remington´en så tenkte jeg å montere en Zeiss Conquest 3-9x50 MC som jeg akkurat kjøpte, men da kom jeg til å tenke på om det kanskje burde ha vært omvendt ?! Burde jeg ha Zeiss´en på Tikka´en og Leupold´en på Remington´en ? Jeg liker å skyte Jaktfelt, så uansett må jeg ha et OK kikkert til det formålet på Tikka´en.

 

Hva syntes dere ? Er det bedre med Zeiss eller Leupold på Tikka´en. Den kommer til å bli brukt mye mer enn 300 Win Mag´en.

 

Takker for alle svar ! :-)

Link to comment
Share on other sites

Det er du som kjenner jakta du bedriver best. Hvor stor forstørrelse trenger du til hvilke formål, eller snarere - hvor liten forstørrelse trenger du?

 

På storviltjakt blir det gjerne korte hold, her kan 4 ganger være mye for noen og helt greit for andre. Det er bare du som egentlig kan ta denne avgjørelsen basert på dine preferanser..

Link to comment
Share on other sites

Til rådyrjakt vil du et sikte som er skumringssterkt, da er Zeissen best med 50 mm objektiv. Men til Jaktfelt vil du ha mest mulig forstørrelse ( i allefall vil noen det) og da er Leupolden med sine 12 ganger forstørrelse best. Og skal du jakte vilsvin foretrekker noen å ha lav forstørrelse som igjen favoriserer Leupolden.

 

Hvis du kan klare deg med maks 9 gangers forstørrelse på Jaktfelt ville jeg satt Zeissen på Tikkaen.

Link to comment
Share on other sites

Hei og takker for svar,

 

Foreløpig har jeg kun fått skutt litt Jaktfelt med Tikka´en og da fungerte Leupold´en greit, selv om jeg sliter litt med å finne riktig kolbehøyde (bruker Beartooth). Ser at Leupold´en faktisk er klarere på litt lenger hold, enn hva Zeiss´en er. På kortere hold, så er nok Zeiss hakket bedre, men det har vel med forstørrelsen å gjøre også :-)

 

Tenkte å bytte om selv, men fant ut at jeg hadde fått med meg feil ringer til Zeiss´en (30 mm i stedet for 1 tomme). Må vel innom J&F i morgen for å få riktig ringer. Tenkte å la børsemakeren på XXL i Sandvika gjøre jobbene, jobber like ved :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...