Jump to content

Deres erfaring med 30-30WCF?


rifleman1981

Recommended Posts

Fra GUNS Magazine:

 

 

"After kicking around for 112 years, one would think the Winchester .30-30 would pretty much be clawing for life in the face of the ballistic advances during the same decades. Yet, this historic big-game cartridge continues to breeze along, placing among the top five best selling centerfire rifle cartridges year-after-year-after-year."

 

Denne patronen er en av Amerikas, hvis ikke verdens, mest populære. Men av en eller annen grunn så er den lite utbredt her hjemme. I mine øyne er denne patronen svært effektiv på en rekke viltarter ut til 150 meter. Plenty kraft til rådyr, og reinsdyr og hjort hadde sikkert falt rett i bakken patronen hadde vært tillatt til storvilt. Kuleekspansjon er tilnærmet perfekt, ikke overdrevet kjøttødeleggelse, og lite rekyl noe som bl.a. medfører bedre skyting for mange jegere. Marlin, som nå er det mest vanlige geværet i dette kaliberet, lager per dags dato solide, presise, praktiske og lett håndterlige rifler. På toppen av alt, LeverEvolution ammoen som Hornady lager gjøre at man slipper buttnesede kuler.

 

Hva er deres erfaringer med denne patronen?

Link to comment
Share on other sites

Har bl.a. skutt endel dyr med en TC Contender 14" i dette kaliberet.

Største dyret jeg har skutt er zebra.

Har bare gode erfaringer med kaliberet og Nosler BT 150 gr/2000 fps. fra TC`en.

 

Her hjemme holder ikke fabrikkammoen kravet til storviltjakt - og derfor er den nok ikke så aktuell som den burde vært.

 

Jeg har imidlertid en ladning i min Winchester med Hornady SST 165 gr. - som holder kravet.

Men da blir det jo bare et i kammeret, og et i magasinet - pga. kulens form.

 

Men trenger man så mange flere skudd enn to :D

Link to comment
Share on other sites

En Marlin i dette kaliber er noe av det beste som finnes av rådyr patroner. Kun god erfaring og de kan lades med spisskuler i form av lerverevolusjon ammo eller med vanlige spisskuler(en i kammer og en i magasinet) Da har du rifle som kan brukes på 200meter glatt.

 

Ambefales og prøves av alle ivrige rådyr jegere, kjempepatron på småvilt også.

Link to comment
Share on other sites

En Marlin i dette kaliber er noe av det beste som finnes av rådyr patroner. Kun god erfaring og de kan lades med spisskuler i form av lerverevolusjon ammo eller med vanlige spisskuler(en i kammer og en i magasinet) Da har du rifle som kan brukes på 200meter glatt.

 

Ambefales og prøves av alle ivrige rådyr jegere, kjempepatron på småvilt også.

 

Jeg vil neppe skyte rådyr på 200 meter med min Marlin .30-30, for å si det sånn. Men presisjonen er hauset ned av folk som har prøvd de uten å tenke over hva det noe spesielle avtrekket med lang vei ned for "hanen" før det smeller har å si for folk som er litt skuddredd uten å ville innrømme det. Mange møter den forventede rekylen med å spenne seg. Og går dét dårlig i vanlige boltrifler så treffer de ikke en gang skiva med ei lever action rifle! Som pistolskytter tok jeg poenget med en gang og skyter temmelig presist med .30-30 i min Marlin med 1x rødpunkt. Har fått fingra i Leverevolution nå og ser fram til å prøve disse! En fra Norma mente også at de kunne klare kravet til storvilt, men siden fabrikkopplysningene er gitt i yards så er det foreløpig ikke mulig å få det til. Jeg tipper lengst mulig løp er nødvendig også, selv om jeg neppe kommer til å etterstrebe storviltjakt med "stuttrifla" mi!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...