Jump to content

Tanker om ny hagle til storfugljakt. Innspill?


TJ-Wingmaster

Recommended Posts

Hei alle jegere!

 

Jeg har en eldre (1972) manuell pump Remington Wingmaster 870, kaliber 12/70 med justerbar manuell choke (sitter ytterst på løpet og skrus sammen/opp etter behov). Denne er jeg meget godt fornøyd med, og har i mange år brukt den mest til småfugljakt (fjellrype) på snaufjellet.

 

For en del år siden flyttet familien nordover, og jeg har dermed gått mer over til ren storfugljakt/skogsfugljakt i NordNorsk skogsterreng her på Hamarøy. Jeg har frem til nå brukt 870`en til dette og, men da med kraftigere ladning i 12/70. Har vært oppe i 42grams ladninger. Det har fungert bra, men jeg har de siste årene fått en del "merker" i løpet, rett etter der kammeret slutter (ved patronmunningen), som jeg ikke klarer å pusse vekk. Vanskelig å si hva dette kan være, men jeg har derfor i det senere vurdert å legge vekk 870`en til storfugljakta, og heller satse på et nytt våpen med større kaliber, kun til bruk på storfugl/skogsfugl jakt. Tanken er å bruke den gamle Wingmaster`n kun til småfugljakt, når det åpner seg muligheter til det.

 

Jeg er nemlig veldig glad i den manuelle Wingmasteren, og jeg simpelthen elsker å ha manuell pump. Mulig jeg er litt sær der, men jakta blir liksom noe helt spesielt med dette våpenet.... Jeg har derfor nemlig sett litt på akkurat samme type våpen som jeg har, men da i en annen nyere og selvfølgelig mer oppgradert utgave. Jeg vil nemlig gjerne ha muligheten til å ha større ladninger/patroner til storfugl/skogsfugl jakta (12/76 evt 12/89) og har derfor sett mye på Remington sine litt forskjellige 870 Wingmaster Express hagler.

 

Blant de jeg vurderer er;

 

870 EXPRESS SUPER MAG TURKEY/WATERFOWL

http://www.remington.com/products/firearms/shotguns/model-870/model-870-express-super-mag-turkey-waterfowl.aspx

 

En mer "Normal" 870 til "allround" bruk:

870™ EXPRESS SUPER MAGNUM SYNTHETIC

http://www.remington.com/products/firearms/shotguns/model-870/model-870-express-super-mag-synthetic.aspx

 

Til slutt en litt mer "spesiell", men kan Remington være inne på noe her når det gjelder stabilitet, med tanke på kraftigere rekyl?

870™ EXPRESS SHURSHOT SYNTHETIC TURKEY

http://www.remington.com/products/firearms/shotguns/model-870/model-870-express-shurshot-synthetic-turkey.aspx

 

 

Før jeg evt handler, så "tenker jeg altså litt høyt" her og tar gjerne imot eventuell annen erfaring med noen av disse typene Remington (hvis noen har da...), og/eller om det er andre synspunkter på dette med hagle til kun storfugl/skogsfugl jakt?

 

På forhånd takk for innspill!

Link to comment
Share on other sites

12/89 gir deg fleksibilitet og økonomi. Det kan jo tenkes at den hagla blir brukt av barnebarnet til noe annet - f.eks villsvin om 40 år.

 

Jeg mener å ha sett en youtube-snutt i fjor hvor det var en ring av merker etter stålammo i løpet rett etter kammeret.

Etter den snutten mistet jeg motivasjonen til å kjøpe noe fint og dyrt.

 

Nymotens kamofjas er ikke min stil.

Rifler med kamo fra 70 tallet ser gammelmodig ut.

(Jo - det er hagla til oldefar som henger der - de så slik ut den gangen)

 

Mørkegrått og sort er mitt valg.

Lett å vedlikeholde.

Hvis du trenger kamo så finnes det passende camo tape på ebay.com

Moteriktig gaffatape på rull.

http://www.ebay.com/itm/Digital-Camoufl ... 27dd2be381" target="_blank

For den moteriktige går det greit å skifte mønster etter behov :-)

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Takker så langt!

Skal selvfølgelig sjekke ut andre kalibre og, har ikke "låst meg" helt her.

Det med camo er også for med helt uinteressant, men de eksemplene jeg la med her, fantes bare avbildet med det... :-)

 

Vurderer forsåvidt og å bare kjøpe nytt løp til den gamle 870`en og, det koster jo adskillig mindre en nytt våpen...Nå er det jo endringer i våpenloven på dette med kjøp av løp i samme kaliber, så kanskje like greit....

Link to comment
Share on other sites

12/76. Tilgang til ammunisjon er best.

Mange kvalitetspumper å velge i, Remington, Benelli, Winchester.

At man får mer fugl i sekken pga en raskere svingende kaliber 20 en 12 har vel ikke helt jeg troen på men vel bevares, virker det for noen er jo det flott :-)

Link to comment
Share on other sites

Den praktiske forskjellen mellom 70/76/89 til den bruken du beskriver er nok mindre en du tror. Jeg ville heller brukt tid og energi på å teste ammunisjon, ulike trangboringer og treffbilde. Som andre her nevner vil et godt treff med en vanlig ladet 12/70 gjøre susen.

Kvaliteten på ulike skudd varierer mye, de svakeste bismuth skuddene til eley er ikke brukenes til noe som helst mens eley alpamax fungerer bra. Noen stålpatroner er også bra hvis en avstår fra bakskudd på for lang avstand (som en alltid skal), f.eks Federal black cloud og Federal speed shock. Disse overgår endel bismuth skudd soleklart. Tungsten matrix er også bra. Utfordringen med endel av disse patronene er at de skyter veldig trangt og kan være vanskelig å treffe med.

Har ladet selv i en rekke år og skytter endel hundre skudd på jakt i året, 99% er 70 mm. Etter test av patroner på papp og over cronograf, bærer det ut på kråkejakt. Kråker som henger over hubroen mot himmelen gir veldig god praktisk tilbakemelding på effekten av treff. Ammoen jeg bruker på kråker i kal 12 er 26 gram us 6 stål. Har da en utgangshastighet på 480 m/s og der ligger mye av nøkkelen til effekten til en patron.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...