Jump to content

Bukkejakt i Danmark


sveroe

Recommended Posts

Skal på bukkejakt i Danmark i mai og har lest meg opp på hva som kreves av formaliteter i den forbindelse. Det ligger en god beskrivelse på http://www.nordichunters.org

 

Jeg har imidlertid et spørsmål som jeg ikke har funnet svar på. På ovenfor nevnte hjemmeside står det: Ønskes det godkjennelse for riflejakt i Danmark må det sendes med dokumentasjon for at en kvalifiserer til tilsvarende jakt i hjemlandet.

 

Kjenner noen til hva som ligger i begrepet dokumentasjon i denne forbindelse?

 

Bukkejakta i Danmark starter 16. mai, så det er liten tid til påskrift av skyteprøve på jaktkortet når dette ikke kommer i posten før i slutten av mars og søknader til Dansk jakt må inn i god tid. Er det for eksempel tilstrekkelig med kopi av fjorårets jaktkort med påtegnelse av skyteprøve, eller holder det med det nye kortet som viser at jeg har betalt for storviltjakt i Norge?

Link to comment
Share on other sites

Det vi har i danmark kaldes riffel prøven, som skal beståes inden vi må gå på riffel jagt. Dog kun en gang, også gælder det resten af ens liv. Hvis du har bevis på at du må skyde stor vildt i norge, så er det fuldt ud tilstrækkeligt dokumentation.

Og knæk og bræk med bukke jagten.;)

 

Heller en jagt på Dianas stier, end i seng med 2 slidte piger

Link to comment
Share on other sites

Betyr det at storviltprøven må avlegges før jeg søker, eller holder det å legge ved forrige års prøve?

 

Anser at jeg bør søke så raskt som mulig etter at jeg får jegeravgiftskortet i posten i slutten av mars. Kan derfor bli hektisk å rekke å ta storviltprøven før jeg må søke.

Link to comment
Share on other sites

Det vi har i danmark kaldes riffel prøven, som skal beståes inden vi må gå på riffel jagt. Dog kun en gang, også gælder det resten af ens liv. Hvis du har bevis på at du må ("Må" betyr "kan" når en danske skriver det). skyde stor vildt i norge, så er det fuldt ud tilstrækkeligt dokumentation.

Og knæk og bræk med bukke jagten.;)

 

Heller en jagt på Dianas stier, end i seng med 2 slidte piger

 

Tillater meg en aldri så liten oversettelse fra dansk.... :D Se rød tekst over. Altså, det er godt nok med godkjent storviltprøve fra året før du skal ned.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg flyr fra Gardermoen til Billund på kvelden 15. mai, og er klar som en strikk for jakt på morgenen 16. mai.

Det hadde jo vært perfekt å kunne feire 17. mai i Danmark md en nyskutt bukk.

Som du forstår er det hele "tima, planlagt og tilrettelagt" :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg flyr fra Gardermoen til Billund på kvelden 15. mai, og er klar som en strikk for jakt på morgenen 16. mai.

Det hadde jo vært perfekt å kunne feire 17. mai i Danmark md en nyskutt bukk.

Som du forstår er det hele "tima, planlagt og tilrettelagt" :P

 

Knæk og bræk sveroe :D

 

Og hvis det glipper....

 

Man har en plan - en genial plan! - og så er man omgivet af hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere, talentløse skiderikker, impotente grødbønder, småbørnspædagoger og socialdemokrater!
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 5 weeks later...

Så fik jeg en lille sommerbuk. Dog kun en spids buk, men stadig en god oplevlse. Skød den med min 223 rem. Barnes ttsx 50 grains. Afstand 50 meter, og den faldt på stedet. 8-)

 

Afsendt fra det mørke Nordjylland

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...