Jump to content

Løp & låsekasse til XLR evolution


Evil84

Recommended Posts

Har lenge sikklet på en XLR evolution stokk og har nå endelig besluttet og ta steget og tappe sparekonto for og få meg et slikt oppsett i .223 rem med tilbehør. Rifla vil bli brukt til småvilt og "langhold" opp til 300-400 m.

Så langt alt vel, planer og drømmer er ikke så vanskelig og komme opp med, men jeg er ingen ekspert på det våpentekniske og trenger litt hjelp.

 

Jeg hadde tenkt og sette en Tikka t3 eller en Remington i stokken, men var egentlig ikke så lysten på og kjøpe et helt våpen for så og hvive halvparten av det. Jeg har kikket litt på løp hos rafdal våpen og lurer på følgende:

 

XLR lages for og passe spesifike modeller som feks Tikka t3 og div Remington modeller. Da er det vel låsekassen som må passe i stokken siden pipen er frittliggende? Jeg har ikke byttet annet enn kolben på Supernovaen min, så jeg har ingen erfaring med bytte av hele stokker på rifler.

 

Hvor får man kjøpt låsekasser og sluttstykker til Remington og Tikka?

Jeg har søkt og søkt men finner ikke dette til salgs noen steder. Men tenker at dette må jo være mulig siden custom løp er flittig brukt rundtomkring, og alle disse løpene settes vel ikke i custom kasser?

 

Jeg liker utseende på rette løp, som ikke snevrer inn etter kassa. Hva er betegnelsen på dette?

 

Så dette med kamring. Dette kan vel ikke bety variasjon i kamrets diameter? Jeg ser for meg man kan velge og få litt mere lengde før man står i bommene for bruk av større/lengere kuler?

 

Om noen orker og bruke sin tid på og forklare dette til en uvitende nybegynner vil jeg være deg/dere uendelig takknemmelig.

Link to comment
Share on other sites

Fikk en XLR Tactical rett før jul. Chassiet er meget bra, har også McMillan A5 stokk men jeg er mye mer fornøyd med XLRen.

Jeg kjøpte direkte fra Usa så det ble en del billigere enn å kjøpe fra Vertebrae.no.

 

Det er mulig å få kjøpt kun kasse men det letteste er nok å kjøpe en brukt rifle, enten i .223 eller annet kaliber med kort kasse. Kjøper du i .223 har du allerede bolt som du også må ha kjøper du løs kasse. Montere nytt løp koster som regel fra 5000,- og opp med løp. Skal du rette kasse i tillegg blir det 2-3 tusen ekstra. Kjøper du rifle i .223 kan du montere kasse og løp rett i chassiet og slipper børsemakerarbeid før du ev. vil bytte ut løpet.

 

Montering kan ikke gjøres feil, skru kassa i chassiet med 2 bolter, og monter forskjefte rundt løpet med låseblokk og 6 bolter. Skal du ha picatinnyskinner på forskjefte monterer du de først.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke veid den enda, fikk den nylig tilbake fra børsemaker etter løpsbytte. Kjøpte Remington i 30.06 og byttet løp til 338 Lapua. Bestilte stokken med AICS magasin for 338. Har montert den fort i chassiet og er veldig godt fornøyd, balansen er bra og oppsettet føles veldig likt AR. Skal duracoate løp og kasse før alt blir skrudd sammen.

 

SA chassis veier ca. 17-1800g. Så kommer ev. skinner og diverse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...