Jump to content

Justering av avtrekk på Sako A2


Ravis

Recommended Posts

Sako kommer med standard avtrekk på 2Kg. Dette synes jeg er i det meste laget og vi gjerne gå ned til minste anbefalte grense fra Sako som er 1.5Kg. Spørsmålet mitt er da: Hvor mange gram utgjør en hel runde på skruen som justerer dette?

Link to comment
Share on other sites

Tror nok ikke det er så nøyaktig:-) først må du inn på sako sine hjemmeside og sjekke brukerinstruksen på aII. Deretter justerer du den ene skruen ( mener dette er den midterste skruen, men sjekk i manualen) til du får ønsket avtrekk, eller det vil nok nok sannsynligvis ikke få :-) på de fleste forester og finnbear er det vanskelig å få avtrekk lavere enn 1,5 kg. Du vil oppleve at riflen spenner ned i det du lukker bolten. Da må du justere tilbake igjen. Dette er egentlig noe som børsemaker bør gjøre for etter du har justert ned avtrekket ( mindre inngrep) øker risikoen for at du opplever vådeskudd. Når du har føler du har fått avtrekket slik du ønsker iht hva som er mulig på riflen må du kontrollere at ikke riflen vil slå ut ved hard lading eller slag. Med mine sako A, så gjør jeg dette ved smelle bolt på plass så hardt jeg kan, min erfaring på svakeste punktet er når pipen blir pekt oppover og bolt smekkes igjen. Ikke vær redd for å ødelegge noe for sakoen er bygget for å vare. Ta tørravtrekk også for å være sikker på at den ikke er spent ned. Noen rifler er mest sårbar for nedspenning når pipe peker nedover, så prøv det og. Deretter prøver du deg med ta flere ladegrep mens sikring slås av og på tilfeldig. Rifla skal ikke gå av sv deg selv. Når du er helt sikker på at dette sikkert må du ta neglelakk på justerinsskrue hodet med mutter for å sørge for at den i skrur seg ut under skyting( viktig).

Vil da ha enda lettere avtrekk må den inn til børsemaker

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...