Jump to content

F.Dumoulin & cie liege Hagle


Andyrz

Recommended Posts

Hei!

Har er på utkikk etter litt informasjon om ett våpenmerke jeg ikke har hørt noe om før.

Bestefaren min kjøpte denne hagla rett etter krigen så i 1945. Merket er F.Dumoulin & Cie liege kal. 12/70 S/S.

Noen som vet litt mer om denne hagla/merket, så blir jeg glad for litt mer info :)

Å kan jeg fortsatt bruke den som jaktvåpen?

 

På forhånd takk :)

Link to comment
Share on other sites

Okey, Belgisk oppgav på denne ja. Ingen planer om stål i denne, anbefaler?

Kansje ikke stor omsettnings verdi, mn for meg veldig stor verdi da den var bestefar si :) Derfor gøy å ordna den opp å brukt den :) ett lite problem, begge skuddene kan gå av samtidig.... :shock:

Link to comment
Share on other sites

Sjekk også kammelengde, men jeg vil tro at bismuth vil fungerenutnerket. Lever den til børsemaker for en sjekk. Husk at den må registreres om du overtar den, enten til jakt eller til arv. Gjør du det siste så kan den ikke brukes til jakt...

 

Jeg tror nok dette er en fortolkning av regelverket. Slik jeg leser våpenforskriftens §20 (våpenerverv som arv) er dette en åpning for å få dispensasjon til å kunne erverve våpen hvor vanlig våpenerverv ikke er mulig, f.eks for arvinger som ikke har jegerprøven.

 

"Etter våpenforskriften § 20 kan det gis tillatelse til å erverve og inneha inntil tre rifler og/eller hagler til søker i rett opp- og nedadstigende slektslinje som ønsker å beholde omsøkte våpen som et minne etter arvelater, uten at vedkommende kan påvise et annet behov for våpenet."

 

Jeg tror det vil være vanskelig å argumentere for å få erverve ei gammel sideliggerhagle som arv utenfor jaktvåpengarderoben, for en jeger som har plass i "garderoben". Men det er mulig en klarer å argumentere seg frem til våpen nr 7 på denne måten...

 

Har forøvrig ei enkeltløperhagle av samme merke stående på jobb, hvis den er representativ for våpenmerket vil jeg tro hagla er solid men helt ordinær.

 

Her er forøvrig rundskrivet til våpenforskriften, aktuell tekst er på s30

http://www.njff.no/portal/pls/portal/docs/1/18811012.PDF‎

Link to comment
Share on other sites

Har selv en F.Dumoulin & Cie kal. 12/70 S/S. Fikk den av et eldre familiemedlem som kjøpte den tidlig på 50-tallet. Tok den for noen år siden med til Hagen Børsemakerverksted i Oslo, der ble den overhalt, prøveskutt og karakterisert som et godt våpen. De mente også at den kunne benyttes med stålammo. Har siden "luftet" den 1 dag under rypejakta hvert år. Synes den er noe lang og tung , men rypene detter. En kompis, som er harejeger, kaller den "ei skikkelig harabørse".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...