Jump to content

Varmint kuler til forskjellige kalibre


MacJoJo

Recommended Posts

Godt nytt år :)

 

Lurer litt på hva som finnes av varmint-kuler?

 

Har skutt en del Honady V-Max, som jo har en eksplosiv virkning i både 308 og 30-06 med fart over 900 m/s.

 

Kan den fungere i 300 WM med fart over 1100 m/s tro?

 

Er V-Max'en den mest eksplosive varmint-kula?

 

 

Om en ønsker litt tyngre kuler kan kanskje Nosler Ballistic tip og/eller Silver tip være noe?

 

Finnes det andre gode varmint-kuler?

 

Aktuelle kalibre er:

- .222 Rem

- 6,5x55

- .270 Win

- .308 Win

- 30-06

- 300 WM

 

Bruksområder vil være:

- Kråke

- Rev

- Grevling

- Gaupe

- Traffikkskadd vilt

Link to comment
Share on other sites

For en del år siden da jeg skulle finne "revekuler" til min 6,5x55 fikk jeg ikke tak 95 grs v-max, som jeg hadde hørt så mye bra om. Men på div. amerikanske forum ble det pratet varmt om Sierra HP, og disse fikk jeg tak i til 6,5en! Fikk tak i både 85 og 100 grs. Selv har jeg kun brukt 85 grs, men har også ladet opp noen 100 grs til en kompis. Våre erfaringer er SVÆRT god presisjon, og ingen klager fra mottakerene - upåklagelig effekt!!

Om plastspissen til v-max har andre flygeegenskaper enn den store hullspissen til Sierraen kan godt være, men farten til ei 85 grs kule i en 6,5x55 har gjort at jeg ikke har bekymret meg for det på de holdene jeg/vi har brukt dem på - opp til 200 m+..

 

Edit: Som Johs helt riktig skriver så kalles den Sierra HP Varminter ja.. :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Støtter at Sierra Varminter er knall gode kuler. Har ladet og skutt rev med den i både 6.5x55, 7x57R, .308. Har også ladet den i 222, 223, 30-06 til andre. Bruker nå selv v-max i en 22-250 AI til reven, men er ikke i tvil om at Sierra Varminteren hadde fungert like bra. Tror Hornady selger bra på navnet (v-max) og den røde plasttuppen. Reven merker neppe forskjell.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...