Jump to content

Småviltkikkert !?


BigHorn

Recommended Posts

Med et slikt budsjett kan du velge fra øverste hylle. Gode allroundsikter til skumring og annen jakt er gjerne sikter med 50 mm åpning. Småviltrifler som Sako (Vixen?) skal ikke ha 56 mm på toppen. Da blir det kikkertsikte med påmontert rifle, og ikke rifle påmontert kikkertsikte! :wink:

 

Sjekk Zeiss Victory HT 2,5-10x50, Kahles Helia CSX 2,5-10x50 og Swarovski Z4i 3-12x50.

 

Skal du gjøre det rimeligere, kommer du ikke utenom Zeiss Classic. Ellers har Leupold VX6 3-18x44 og 50 fått godt skussmål i test i siste Jakt.

 

Mest for penga under ti tusen er kanskje Zeiss Classic 2,5-10x50 med lys til 8 999,- på XXL: http://www.xxl.no/Root/Jakt/Optikk/Kikkertsikter/zeiss-Classic-Diavari-2%2C5-10x50-T-%2C-Ret-60-/p/1066020_1_Style

Mest for penga over ti tusen kan kanskje være Kahles'en jeg nevner over, til 11 990,-, nedsatt fra 16 790,- hos Interarms: http://www.interarms.no/optikk/kikkertsikter/kahles/

Link to comment
Share on other sites

Blir ikke 50 mm litt lite til skumringsjakt da ? (Måneskinnsjakt på åte)

 

Nei.

Har i alle år hatt en Leupold VXII 3-9x40 på min åtejakt/småvilt/skumringsbørse som har fungert utmerket.

I år ble den byttet til en Kahles 2,5-10x50 uten noen annen grunn enn at jeg hadde en ligganes.

Link to comment
Share on other sites

Hvis kikkertene ellers er av samme optiske kvalitet betyr 50 kontra 56mm objektiv bare at du må gå litt lavere i forstørrelse for å få optmalt lysgjennomslipp. Utgangspupill på 7mm (som anses å være et rimelig gjennomsnitt av hva øyet klarer å utnytte) oppnås ved 8x forstørrelse ved 56mm og ved 7,14x ved 50mm.

Link to comment
Share on other sites

Blir ikke 50 mm litt lite til skumringsjakt da ? (Måneskinnsjakt på åte)

 

Synes ikke det selv. Har prøvd Zeiss Classic 2,5-10x50 på hjortejakt, både i kølsvarte natta (mens jeg ventet på skytelys) og på bø i månelys på snø. Ble imponert over hvor god den var. Kunne knapt se noe uten siktet, men med siktet ble det plutselig noe annet. I månelyset kunne jeg antakeligvis sittet hele natta, noe jeg ikke orket. Det var i grunn synd, for på morgenen, da jeg var på vei oppover lia, kom en bukkekalv i lekne hopp fra den samme bøen... :oops:

 

Bruker en Zeiss Classic Diatal 7x50 til åtejakt selv, på .222'en min. Den er mer enn bra nok til det aller meste. Bruker den også til toppjakt. Holder i lange baner, både optisk og med tanke på forstørring. Er orrhanen så langt unna i tretoppen at jeg synes den blir for liten, ja da vil jeg prøve å smyge nærmere. Stikker fuglen, har den fått en god sjanse til å stikke av, samtidig som jeg har fått en god naturopplevelse.

 

En kan nok forlenge jakta med noen minutter utover kvelden og begynne litt før om morgenen, men personlig ville jeg ikke skutt på noe sent på kvelden når det er så mørkt at man må bruke 56 mm. Vil ikke risikere ettersøk utover natta.

 

Verdt å tenke på er at en toppmodell med 50 mm åpning sannsynligvis er vel så god som en rimelig modell med 56 mm.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...