Jump to content

Ny salong til jakt/trening, halvauto?


Stinger824

Recommended Posts

Ser meg om etter en salong til jakt og treningsskyting, og det er endel ting jeg lurer på:

Ruger 10/22, og for den del andre halvautoer, er jo utvilsomt morsomme våpen å skyte med, men hvordan påvirkes presisjon og driftsikkerhet? Salongen til jakt bør ikke brukes på særlig mer enn 60-70 meter til jakt, mitt bruksområde vil sjelden gå over 50 meter, men jeg er avhengig av gode samlinger ut til dette holdet. Virker mekanismen godt under alle forhold, er våpenet kresen på ammo etc?

Boltrifler er generelt bedre til jakt, men siden dette blir min nye salong, er jaktområdet temmelig snevert og våpenet vil neppe bli brukt mer enn hagla

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har ikke jaktet med min 10/22 TD, men vel skutt 500-1000skudd i +25c til -5C sålangt ikke noe problem med driftsikkerheten. Nå snakker vi plinking.

Nå bruker jeg Skinner åpne sikter og har ikke noe problem med å kunne bruke den på jakt som den er nå. Men kanskje ikke skyte spurv på 50m..

Trur nok våpenet i seg har presisjon nok, men avtrekket er forholdsvis hardt originalt og over 25-30m ville jeg nok ha brukt et kikkertsikte.

En ting er om våpenet samler fint på 50m, en annen ting er jo om man ser godt nok til å skyte småvilt på 50m uten kikkertsikte..

Når det er sagt, jeg er ikke akkurat noen erfaren jeger, men har skutt en god del med diverse våpen de siste 25 årene :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet noen år med 10/22, har jaktet på mye forskjellig vilt og avstander og skutt godt og vel 5-6000+ skudd med en slik. Min erfaring med denne børsa er at den meget brukbar på jakt. Min 10/22 kunne jeg mate med akkurat hva jeg ville av ammo og fremdeles treffe det jeg siktet på. Her vil det klart variere fra rifle til rifle hvilken ammo som går best, men det er bare å teste ut hva som går best i din.

 

Jeg har solgt denne nå til fordel for en cz 455, men savnet av denne børsa hjemsøker meg av og til :lol: Har forøvrig skutt hundrevis av trost på 50+meter med 10/22´en, men det er et resultat av mye trening. Forskjellen på rugeren og cz´en i praksis er at nå blir det ikke bomskudd på 1/3 trost, men kanskje 1/6. Så presisjonen er ikke på topp rett ut av eska, men med nytt avtrekk og en god kikkert sammen med mye trening, er det en helt kurant jakt/plinke børse :winke1: Den er jo i tillegg morsom å skyte med og har uendelig med oppgraderingsmuligheter.

 

Sammenlignet med Remington 597 som jeg og har prøvd, er Rugeren etter min mening det beste kjøpet. Remingtonen jeg har prøvd kilte seg alt for ofte, og var bare ikke noe jeg ble fornøyd med generelt sett :? Rugeren opplevde jeg aldri noen form for svikt i mekanisme, kiling e.l. i hverken minus eller plussgrader.

 

Jeg ville selv valgt å kjøpe en CZ 455 eller Sako Quad ut ifra mine erfaringer i jaktsammenheng. Men på en annen side har jeg mange gode minner og erfaringer sammen med den gamle 10/22 min. Så jeg vil heller ikke fraråde å kjøpe 10/22 viss det er det du har lyst på :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...