Jump to content

Beverjakt om vinteren


sander22

Recommended Posts

Hei!

Da jeg var ute å prøvde nye rifla idag, kunne jeg se at noen bevere hadde slått seg til ro ved ei lita tjenn. På kort tid hadde den(eller de) klart å felt 36 fine bjørker(som jeg kunne telle fra skogsbilveien, derfor sikkert mange flere). Når de begynner å ta av den mest lettvinne veden som jeg har spart, er det ikke nåde lenger ;)

 

Jeg har aldri jaktet på bever før, så det blir morsomt, men er det mulig å jakte på den nå på nyåret? Etter en veldig mild desember har det ikke lagt seg is over mer en tredel av tjenna. Det er derfor ikke noe problem for den å komme opp på land, men kommer beveren ut å beiter på bjørkene så seint? Det så ganske ferskt ut, stubbene var forsatt helt lyst gule. Kommer de til å være ute helt til det er mulig å skyte, eller holder det med de 15 mørke timene for den? Har jeg best sjanse på morgen eller kveld?

Link to comment
Share on other sites

Beveren er aktiv hele året, også om vinteren.

Ville kanskje ventet en måned eller 2 før jeg hadde prøvd meg etter bever, det har mest med lys å gjøre, men er lysten stor nok og det er litt snø på bakken så det blir litt lysere er det ingenting som sier at du ikke kan få sett en. Morgen eller kveld kan være hipp som happ, men det er mye enklere å finne byttet etter skuddet i lyset.

Kan være verdt å vite at om du feller en av de største dyrene, (det ynglende paret) vil familiegruppen løse seg opp og du sprer et eventuelt problem. Skyt tilveksten og du kan ha god jakt på samme sted i flere år.

Trærne som den store gnageren feller på høst og vår, er viltstell av første klasse fra naturen selv, store løvtrær blir godt og næringsrikt beite for mange dyr.

Stammene som du skal fyre med forsvinner ikke uansett ;)

Skyt beveren på land, tar du den i vannet er det stor mulighet for at den blir borte, selv om skuddet sitter. Ikke er det lett å vurdere størrelsen når den kommer svømmende heller.

Mange innlegg om beverjakt her inne, les og lær :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...