Jump to content

Trangboring til høstjakta


oskar

Recommended Posts

Hei, jeg skal ut på rypejakt første helgen i oktober. Min første høst som jeger med egen hagle. Jeg begynte å lese om trangboring i dag og er noe forrvirret.

 

Min hagle er Star Baikal med tre utskiftbare choker 1/1 - 1/2 - 1/4. I dag oppdaget jeg at den kom fra butikken satt inn med 1/1 nede og 1/2 oppe. Blir ikke det litt "feil"? Jeg håper det er skivebom, for jeg har ikke vært helt fornøyd med treffraten på skytebanen med 1/1 trangboring og stål nr7 :wink:. Selv ville jeg anta at 1/4 nede (førsteskudd) og 1/2 oppe (andreskudd) ville være det beste oppsettet tidlig i jakta.

 

Er jeg nærmere bærtur nå? Synest dette med trangboring er litt vanskelig å forstå 100% :D

 

EDIT: Jeg jakter forøvrig uten hund

 

EDIT2: Jeg letet visst alt for dårlig, samme spørsmål her:

viewtopic.php?f=3&t=8325

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg har løpsvelger, så lar jeg øvre løpet gå først, så i den bittelille perioden jeg hadde forskjellige choker, satt faktisk den mest åpne øverst. Dette er mest fordi jeg ønsker det sånn. Det spiller null rolle nå for tida siden jeg har 1/1 i begge høla. Men det øvre går fortsatt først. Kanskje jeg har tvangstanker :mrgreen:

 

Men det normale er at den åpne choken går først, og den trange til sist, hvis man ikke har like choker i begge løpa.

 

Har du et våpen med 1 avtrekker, og ingen løpsvelger, så er det normalt at den åpne choken i det nedre løpet, for det løpet smeller først. Og første skuddet er som oftest nærmest avstand. Med få unntak.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...