Jump to content

Vortex Viper PST 6-24x50 FFP


Jægern i nor

Recommended Posts

Hei! Er det noen som har erfaringer med denne kikkerten?

Har idag en tikka t3, cal.223 med et meopta 3-10x50 R1 som brukes på småvilt/gåsejakt. Synes at forstørrelsen blir for liten på 200-250m på gåsa og vurderer derfor Vortex.

 

Er det noen som har erfaringer med denne, hvordan fungerer den for eksempel i dårlig lys osv.?

 

Jeg er takknemlig for innspill :-)!

Link to comment
Share on other sites

har den kikkerten.

 

veldig grei kikkert. kan vell seie at eg er storfornøgd med heile sikte.

det er eit sikte som er laga for langholds skyting og ikkje spesielt med mtp lys egenskapa.

men kikkerten går an å bruke i så lenge det er ok og skyte(står vell at du skal ha lys til 1 time ettersøk etter skotet)

 

så det er egentlig ikkje noko problem.

har brukt den på revjakt og. men for meg er det er det ein Meopta 7x56 som følge meg på skumringsjakta.

 

vil anbefale kikkerten, men til skumring så anbefala eg mykje heller meoptaen eg har. og på sportsbutikken.no kosta den mindre.

 

 

men til eit sikte til litt forskjelligt(ikkje der du treng mindre enn 6x) så er det berre å gå for vortexen.

Link to comment
Share on other sites

(står vell at du skal ha lys til 1 time ettersøk etter skotet)

 

 

Vet ikke hvor dette står? At det kan være fornuftig er en annen ting, hos oss har ettersøksringen termisk kamera, kjempe greier.

 

Er enig med deg, vortexen er en fin kikkert til sitt bruk, god mekanisk og ok optikk, men noen skumringskikkert er det absolutt ikke. :)

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Jeg har både Meopta 3-12x56 og Vortex Viper PST 4-16X50. Til det meste av jakt er Meoptaen veldig mye bedre. Som jeg har nevnt i lignende tråder tidligere så mener jeg at disse "taktiske" sikten er dårlige jaktsikter. Tynt tråkors og dårlig synsfelt på lave forstørrelser (tar for lang tid å finne målet).

10X er mer en nok til å skyte gås på 250m. Bedre å bruke penger på treningsammunisjon en på et nytt Vortex sikte. Til skyting på stål og papp er derimot Vortexen rimelig kurrant.

Når det kommer til skummringsegenskaper så er faktisk ikke Vortex siktet helt håpløst. På langt nær veldig bra, men ok.

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle svarene :-)!

Veldig greit å få tilbakemeldinger fra noen som faktisk har erfaringer på dette.

Man kan lese spesifikasjoner og tester til man blir blå, men det er når man tester ting ut at man virkelig oppdager ulemper eller mangler med et produkt.

Jeg vurderer seriøst dette siktet, men hvis ferien blir som planlagt til USA neste år, så spørs det om jeg ikke kjøper et Nightforce nxs 5.5-22x50.

 

Uansett takk for alle tilbakemeldinger, setter pris på det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...