Jump to content

Sabatti lettvekt vs ikke lettvekt


perand

Recommended Posts

Fikk endelig våpensøknaden i posten, men nå er det tomt for sabatti jakt multichoke over alt, som jeg hadde tenkt til å kjøpe.

Men butikkene har den samme bare i lettvekter på lager.

 

Er dette er fin hagle det og? dette blir evnt. mitt første våpenkjøp.

Skal brukes en del til leirduer også, men jeg har ikke så store krav der.

 

Noen som har noen synspunkter om lettvektere generelt?

 

 

Håper noen kan hjelpe, er ikke lett å velge våpen.

Link to comment
Share on other sites

Lettvekter er bra, hvis du skal "bære mye, skyte lite" dvs det meste av norsk haglejakt.

Det er litt subjektivt, men jeg trives godt med lett hagle. Leirduepatroner er såpass lett ladet, at jeg vil ikke tro du får problemer med en dag på banen heller.

Noen liker tunge hagler, fordi de har litt iboende treghet, som er bedre i sving, dvs fluktskudd.

En Sabaatti lettvekt er en hagle du kan bli godt fornøyd med. Du kan også sjekke ut Betinsolli og andre italienske "mellom segment hagler", dersom du vil shoppe litt rundt før du bestemmer deg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser på Winge våpen sine sider at Sabatti lettvekter i utgangspunktet leveres med faste choker, men at du kan få 5 løse choker for 1200 kroner ekstra. Det er hvertfall greit å gi beskjed om. Kjekt med utskiftbare choker synes jeg.

 

Ellers kan jeg si at jeg har den "vanlige" sabatti multichoke, og er egentlig veldig fornøyd med den. Den har brei sikteskinne noe jeg liker godt (de fleste jakthagler har smalere skinne). God å skyte med og solid har den også vært og jeg har kun et par klikk på flere tusen skudd med den. På jakt blir jeg "litt lengre i armene" enn jaktkompiser med lettvektshagler, men det bryr ejg meg lite om. Dersom du skal jakte på trekk etter f.eks. and og gås så synes jeg det er en fordel med litt tyngre hagle pga stabiliteten i svingen.

 

Jeg angrer ikke på at jeg kjøpte den "vanlige/tyngre" hagla og kan trygt anbefale den, men så har jeg ikke prøvd lettvekteren heller da. Den er sikkert helt fin den også. Lykke til med valget :)

Link to comment
Share on other sites

Det er som det allerede er beskrevet et valg mellom en litt mer sparkende hagle som er mye bedre å gå med på for eksempel støkk og en roligere tyngre variant. Selv har jeg en lettvektshagle og vil aldri ha noe annet. Går en del med drilling også som er mer samme vekt som en vanlig hagle og forskjellen er stor etter noen timer. Samtidig må jeg innrømme at det av og til blir en killevink hvis ikke oppkastet er bra, men jeg er ikke tvil om at jeg har skutt mer med denne enn jeg ville gjort med en tyngre fordi jeg orker å gå lenger med denne i anlegg. Hvis du stort sett skyter for stående hund og ikke går med hagla klar ville jeg vurdert en tyngre, men er du mest støkkjeger hadde ikke jeg vært i tvil.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...