Jump to content

Hvilken rase til reve/gaupejakt?


Mauser-30-06

Recommended Posts

Hei alle sammen

 

Har jaktet en del Rev både på åte og drevjakt/hijakt, men har nå kommet til den beslutningen at jeg vil anskaffe meg min egen drivende hund.

 

Men det er der planleggingen stopper, det er jo altfor mange raser å velge mellom.

 

For meg er det å foretrekke en los som "turer" bra, godt losmål på hunden og godt søk.

 

Noen som kan komme noen anbefalinger?

 

Har kikket på disse rasene:

 

Am Foxhound

Russisk Støver

Schiller Støver¨

Finsk Støver

Plothound

 

 

Er ikke lett å velge, da jeg bare blir mer forvirret jo mer jeg leser.

Link to comment
Share on other sites

har selv en hygen som jeg bruker kun på rev og gaupe, men jeg ville nok kjøpe en schiller etter gode svenske rev linjer neste gang. det er ganske sikre greier.. har vært med og jaktet rev og gaupe med mange forskjellige støver raser, men schillerene syns jeg er noen knepp foran.

men i bunn og grunn så kjøp den hunden du har mest trua på og syns er finest, det er hvor mye du preger hunden og hvor mange timer du har i skogen som bestemmer hvor god hunden blir.

Link to comment
Share on other sites

har selv en hygen som jeg bruker kun på rev og gaupe, men jeg ville nok kjøpe en schiller etter gode svenske rev linjer neste gang. det er ganske sikre greier.. har vært med og jaktet rev og gaupe med mange forskjellige støver raser, men schillerene syns jeg er noen knepp foran.

men i bunn og grunn så kjøp den hunden du har mest trua på og syns er finest, det er hvor mye du preger hunden og hvor mange timer du har i skogen som bestemmer hvor god hunden blir.

 

 

Schiller står høyt opp på lista for å si det sånn :)

 

Men når det er sagt så er det jo en viktig beslutning å ta, for tross alt skal jeg bruke bikkja så mange sesonger den orker.

 

Noen av dere som vet om kull med foreldre som jager rovdyr? Av de norske tenker jeg på, må jo sjekke ut de og :)

Link to comment
Share on other sites

Ut fra kriteriene du oppgir bør du kanskje styre unna de rasene som jager raskest. Russerstøver og Am.fox har vel en tendens til å være de raskeste (men det er selvsagt individuelle forskjeller). Plotten er både morsom og frustrerende å jage rev med, lite som ligner på søk og har problemer med hindringer (har generelt sett liten evne til å gå av sporet for å finne en vei rundt, blir det stopp så kan de bli stående i stålos på sporet, f.eks ved et gjerde) men når den først jager er det jo knallende los som turer utrolig godt.

 

Med plotten har jo reven kontroll på hunden omtrent fra du åpner bildøra...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...