Jump to content

Hjelp ang. jakt i desember i Stavanger og omegn


UlvenKolbein

Recommended Posts

Hei!

Nå er det desember, og stormen har gitt seg her på sør-vestlandet. 10-15cm nysnø i gatene. Livet er herlig.

Til poenget; vi er relativt ferske jegere, og lurer på hvilke vilt det er mest nærliggende å jakte på denne tida av året, på denne kanten av landet(?). Er det f eks fremdeles gode sjanser for andejakt i områdene til srjff og evt statsskog?

På forhånd takk.

Link to comment
Share on other sites

Du er en dag for sein! Neida, andejakta var bra både torsdag og fredag, selv om det var kaldt og vanskelig å stå oppreist. Kjøp et kort på Bore(sone 4 i figgjoelva) av Stavanger/rogaland jff. Kan sette dere med elva, men lengre opp på markene, ca 200-300m, langs steingjerde er en god plass i grålysning og skumring(var hvertfall for 5-6 år siden). Er dere heldige kommer det gås etter at det har blitt lyst, da nede ved elva, ca 50-100m oppfor granskogen der en parkerer. Horpestad er ikke like bra på trekk, men der er det ender litt hele dagen.

Lykke til :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kuttet sitatet av forrige innlegg. Jegermeistern.

 

Har vært på Bore før, men da var det samtidig som en haug med fiskere var til stedet :P Naturligvis ingen fangst den gang. Svømmer eller flyr ender/gås langs elva, eller flyr de opp i retning gården (langs steingjerdet) ? Takk for svar:)

Link to comment
Share on other sites

Vi opplevde at mens det var skumring fløy de paralelt med elva(om du forstår meg her, fra havet.) oppe på markene. Når det var blitt lysere kunne det komme slengere nede ved elva(flygende og svømmende) Gjessene kom typisk etter at det ble lyst, ca 9 på denne tida. Det må sies at det er noen år siden jeg var der, så trekket er kanskje ikke helt likt.

Om du har vært der mens det var fiskere så har dette vært tidlig i sesongen, og kan ikke sammenliknes med nov, og spesielt desember :wink:

Av de terrengene srjff hadde den gang så var Bore vårt førstevalg.

Link to comment
Share on other sites

Opplevde som regel gode trekk på denne tida. Jeg bruker en billig andelokk som jeg behersker de vanligste lydene med. Det funker overraskende godt.

Lokkefugler bruker jeg kun i forbindelse med vann, så om dere vil sitte nede ved elva å sture(det er jeg ferdig med :wink: ), så kan 3-5 lokkefugler gjøre at dere får in noen fugler litt lenger ut på kvisten.

Husk at dette ikke er en oppskrift på hvordan det er, bare mine erfaringer. Noen ganger "bommet" vi, og fuglene kom en annen plass, f.eks langs elva. Rigg dere til der dere har mest trua og observer. Kommer de første 2-3 småflokkene et annet sted er det bare å forflytte seg. Noen ganger funker ikke dette heller, og dere løper rundt på et jorde som idioter, slik er det bare :mrgreen:

Gjessene hadde som sagt et knutepunkt ca 100m(tatt ut fra husken) oppforbi den lille granskogen dere parkerer ved, elva gjør en sving rett over synes jeg og huske. Gjem dere godt i sivet og håp at de kommer nærme nok. Det skal sies at jeg ikke har sett mye gjess på flaten der i år, i "gamle" dager var det flere flokker som trakk i dette området i desember.

Link to comment
Share on other sites

Om dere vil prøve Horpestad er det nordsida og østsida??(borte med der elva kommer ut) som jeg har best erfaring med. Men her er det noe mer dykkender. Jeg har eget terreng ikke langt i luftlinje herfra, lenger nord, kom flere flokker fra Horpestadvannet sist uke så kan være gode muligheter der også.

Om morgenen er det ut i stummende mørke og vente som gjeller, vær obs på at dere kan gå på beitende gjess på Horpestad, det gjorde vi ved flere anledninger. Om kvelden bør dere være ute ca 16.00 på denne tida, og vente.

Ikke se deg blind på denne infoen, da det som nevnt er flere år siden jeg jaktet bore og horpestad selv. Gjør egne erfaringer. Kjekt om du kan gi tilbakemelding på hvordan det gikk :wink:

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...