Jump to content

Noen eldre haglpatroner


Veidinn

Recommended Posts

Fant noe litt uvanlig tror jeg i ei skuff og noe i ei hylle. De to til venstre har et meget uvanlig tennsystem og der står bl.a. Frankfurt(?) i bunnen, type og kaliber etterspørs.

De to neste er vanlig sentertenning, den siste stift-tenning som man ser, kaliber er spørsmålet på disse.

 

Selvsagt får man ikke disse kaliber i butikken idag.

 

DSC04023_zps35aa01f8.jpg

Link to comment
Share on other sites

Her ble det litt gjetting og veldig mye google (på Frankrurt-hintet) da dette er langt utenfor mitt bord:

De første to er Collath-hylser med senterstilt tennstift; som en sentertent pinfire/tennålspatron.

Her er kalibrene oppgitt etter et system som ikke er det samme som gaugesystemet.

Siden du videre nevner at patronkalibrene/gaugene ikke er i vanlig handel lenger så prøver jeg meg på følgende:

Nr. 1 og 2: Collath i kaliber 7 og 5 (ca. 24 og 18 gauge).

Nr. 3 og 4: "Vanlige" hylser i 18 og 24 gauge.

Nr. 5: Pinfirehylse 28 eller 32 gauge.

 

Mvh TB

Link to comment
Share on other sites

Synes du er veldig flink, ja det er Collath, måtte gi en ledetråd der håpløst uten. Kaliberet oppgitt i bunnen er "4" på den minste og "0" på den andre.

Men de resterende 3 stemmer ikke. Kal 24, 28 og 32 får man vel en eller flere av i litt avanserte butikker(?)

Link to comment
Share on other sites

Får ta de tre siste da, fra venstre : ganske vanlig kal. 14, neste mer uvanlig kal. 18 og den siste PF er 14mm som jeg så første gang for et par år siden. Nok ikke så uvanlig i Frankrike.

 

Kal. 18 var JJ inne på men på feil patron. 18 er neppe brukt i Norge, mest Tyskland og deromkring

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...