Jump to content

Tråden om Docter Sikte


steffen1991

Recommended Posts

Tenkte og starte en egen tråd om optikk ifra Docter da jeg savnet det når jeg skulle velge optikk. Så oppfordrer alle med erfaring ifra ulike Docter modeller og skrive om sine erfaringer, både ris og ros.

 

Selv endte jeg opp med en Docter Unipoint 3-12x56 med elgbane retikkelet.

2 min på jakt samme dag som den ble kjøpt velta jeg en spissbukk ca 2om natta på fullmåne og snødekt bø. I løp av natten bydde mulighetet for og skyte både kalv og storbukk men følte jeg hadde nok arbeid ifra før.

 

Som mitt første høykvalitetssikte så må jeg si meg veldig fornøyd. En fryd for øyet. Optikken er sylskarp og skumringsegenskapene meget gode. Har så sant ikke fått muligheten til og måle den ved siden av noen andre toppkikkerter enndå men har stor tro på at den holder ett godt følge med de andre superkikkertene.

 

Rødpunktet kan justeres ned til det nesten usynlige og med minnefunksjon slik at den forige innstilte lysinnstillingen kommer tilbake ved 3klikk når den skal aktiveres. Lyset slår seg og av automatisk etter 3 timer etter du justerte det sist.

 

Den har en dorulleffekt opp til ca 4,5 zoom men derifra og høyere er det ingen anntydning.

 

Elgbane retikkelet er syltynt med en liten svart prikk i midten. Men prikken er gjerne bitte litt stor for prikkskyting. Sammenlignet med det jeg tror var en classic med tysk 4retikkel. Isåfall så var lysprikken tilnermet mikroskopisk.

På elgbaneretikkelet så er det 2 små sidemarkører og om jeg ikke tar feil så skulle det være 140cm i mellom dem på 100m. Dette er genialt med tanke på avstandsbedømmelse. Men korset er såpass tynt at det blir tilnærmet usynlig i skumringen så lyset må på for og skytd. Men det fungerer utmerket med tanke på og utforske omgivelsene da det ikke er noe som hindrer utsikta igjennom kikkerten.

 

Prisen ligger normalt ifra rundt 12-13 tusen og en garanti på 30 år.

 

Håper folk kan komme med sine erfaringer så vi kan få en innholdsrik tråd om Docter Optikk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...